onsdag 8 augusti 2012

Fint av svartvinbärsblad.

Medan Henrik gör smultronmarmelad passar jag på att tipsa er om Svartvinbärsbladssaft. Den smakar som en saft som min mamma gjorde till oss när vi var små och den är otroligt läskande och god. Även perfekt att värma under vintern som te. Omgång två står redan i kylen och frysen kommer dels att fyllas med olika saftsorter inför vintern.

Svartvinbärsbladssaft

2 liter svartvinbärsblad
2 citroner
1,5 liter socker
2 msk citronsyra
2 liter vatten

Plocka svartvinbärsbladen.
Tvätta och skiva citronerna.
Varva blad och citron med socker och citronsyra i en stor bunke.
Koka upp vatten och häll det över ingredienserna.
Rör om och låt stå svalt och övertäckt i 3-5 dygn. Sila och häll upp på väl rengjorda flaskor.

Saften går även bra att frysa och spädes 1+9.

4 kommentarer:

  1. Jag har hört om flera som gjort saft på svartacinbärs blad, dock har vi bara en röda vinbärsbuske så får sikta på att göra saft från den istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, röda vinbär är gott till mycket. Vi ska gå ut och se om våra kan vara mogna nu :)

      Radera
  2. Tack för tipset:) Va kul att du kikade in hos mig, hoppas att du kommer tillbaka igen:) Va fin blogg du har, här kikar jag gärna in igen:)

    Kram Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer helt klart att besöka din blogg igen, den är rolig att läsa :) Fin söndag till er. Kram från Sandra

      Radera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.