tisdag 29 mars 2011

Amningsdate.

Även om jag knappt har fått någon sömn i natt, så är det inte något som jag känner av. Det är som att man får så mycket energi som mamma.
Vår tjej har varit världens mysigaste i dag. Det känns som om hon utvecklas så mycket varje dag. På förmiddagen var hon vaken väldigt mycket. Jag har legat ansikte mot ansikte med henne och pratat och bara låtit henne se på mig, sedan fick hon komma nära blombladen och jag tog hennes hand så att hon kunde ta på bladet samtidigt. Hon tyckte att tandborsten var spännande när jag borstade tänderna och då gjorde jag likadant där, förde hennes hand till tandborsten. Låter henne känna på det hon ser. Men man ska komma ihåg att de faktiskt ser ca 30 cm och att en nyfödd har en synskärpa på 0,01 - 0,05. Samt att färgseendet inte är utvecklat och att de ser suddigt. En normal vuxen har ca 1,0.

När jag duschade låg hon i lugn och ro och filosoferade. Prövade även Baby Björn bärsele och hon verkade tycka om den! Jag kunde äta frukost, diska och bädda sängen. Hurra! Hoppas att hon fortsätter tycka om den. För jag var förbi Polarn o Pyret på vägen hem och köpte en halsduk och en vindtät mössa, har som tanke att börja promenera flera gånger per dag i en halvtimme till en timme. De kortare sträckorna med Baby Björn (så länge det inte är dåligt väder). Min kropp har varit oförskämt pigg direkt efter förlossningen. Tio dagar har gått och jag har knappt något avslag kvar. Ändå tänker jag börja försiktigt med träningen och endast göra sådant som jag kan göra tillsammans med vår tjej.


Apropå avslag så vill jag uppmärksamma alla blivande mammor om att det efter flera dagar kan komma stora klumpar med blod. Jag fick ett avslag iform av en blodklump stor som en tennisboll. Det är helt normalt, men var beredd på att det kan komma.

Vid lunchtid promenerade vi ner till stan för att möta upp Ida och hennes vackra mage över en kopp kaffe. Det var mysigt och jag längtar efter att få möta deras lilla snart. På caféet mötte jag min nu s k amningsdate, vi satt intill varandra och ammade i går och i dag när jag kom in i dag, så var hon också där. Så nu har vi pratat lite bebisar och vi kommer garanterat att springa på varandra igen. Det är så mysigt att vara mamma och träffa andra mammor. Tänk så stolt och lycklig man är över sina barn! Det är så mycket kärlek i luften.

Lilla tjejen har nästan slagit rekord i sömn i dag. Eftersom jag inte kan låta bli henne, så går jag och ser till henne flera gånger och beskådar hennes söta sovande ansikte. Vi har även varit på första besöket på BVC, det gick mycket bra. Hon hjälpte mig med naveln, som snart kommer att trilla av. Hon har ökat bra i vikt (3710 gram) och har nu gått över födelsevikten (3700 gram). Längden var lika som förut och huvudet var i stort sätt lika också.
Jag är en ganska lång tjej. Mamma låter mig ligga på handdukar eftersom jag äter så mycket så att jag kräks...


I eftermiddag har vi även träffat moffa (morfar) för första gången. Han bjöd på smörgåstårta och kom med nya kläder och ett gosedjur och den första prinsessklänningen som vår tjej ska växa i.

Nu har vi mys och maratonamning i soffan.


Önskar Er en trevlig kväll.

11 kommentarer:

  1. Men här har jag missat grejer! Ser att underverket har kommit nu!!! Stort grattis, hon är så söt! Vilket fint halsband du fick, sådana gester gör en så glad :)

    SvaraRadera
  2. Det är så härligt att läsa om er och se bilder på den lilla tösabiten!

    SvaraRadera
  3. Åh, låter som ni har det bra och vilken fin sambo du har om ger dig så fina presenter!

    SvaraRadera
  4. Det är så mysigt att få följa er- och läsa om dessa härliga dagar. Det är nästan så att man blir lite babysjuk själv.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Va härligt att det går så bra med eran lilla tjej = ))
    Hon är ju söt som en liten bakelse !!
    Ha det gott.
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt du verkar ha med din lilla tjej, tur att hon gillar selen så hon får vara med då du fixar och donar :)
    Det där med avslag var inget jag förut hört talas om, låter lite mindre roande så det är nog ett klokt beslut du gör som tar det lugnt med träningen i början.
    Och du, tänk nästa vinter, då kan ni åka till fjälls med lillan på ryggen och nästkommande i pulka dragen av er. Tänk vad underbart eller hur?

    SvaraRadera
  7. Jag håller med ovanstående, så himla mysigt att läsa om. :)

    SvaraRadera
  8. Mysigt att läsa om en helt ny vardag och hur ni hittar små rutiner. Vad roligt att allt verkar gå riktigt bra och att du känner energi. Och av bilderna att dömma verkar lilltjejen ha hittat ro hos er. =) Kram

    SvaraRadera
  9. Blir så rörd när jag ser din vackra flicka.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hör att du njuter av ditt nya liv:
    Fortsätt med det för tiden går så väldigt fort

    SvaraRadera
  11. roligt med så mycket info o så långa inlägg!!

    jag längtar nu snart ihjäl mig....

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.