söndag 23 juni 2013

sommarkalas!

Kan som inte riktigt tro att det är sant att vi har sådan värme här uppe i Jämtland. Kan knappt minnas att det var några sådana dagar förra sommaren. Det blåser, men ändå, det är varmt. Och jag njuter i massor. Har haft sommarkalas med farmor, farfar och deras vänner i dag. De kom hit med god lunch och vi hade bakat tårta. Har badat fötterna i Storsjön och tyckte att temperaturen fick godkänt. Ett sommarkalas som nästan har blivit en tradition, en mycket trevlig tradition. Nu är det dags för en söndagslöptur, en lugn sådan, då det mestadels är vila på mig pga höften.
Den allra bästa tårtbottnen tycker jag att det blir om du tar lika delar ägg, socker samt vetemjöl och potatismjöl blandat. Till den här tårtan använde jag 4 ägg och hade då 1,5 tsk bakpulver och gräddade den i ca 30 minuter på nedersta falsen i 175 grader. Dagens fyllning var ett lager med lakritsgrädde och ett med lemon curd-grädde. Lakritsgrädden gör du såhär: Vispa ihop lakritspulver efter smak med 3 dl vispgrädde under sjudning (får inte koka!). Låt stå kallt minst 6 timmar innan du vispar den till önskad konsistens. Lemoncurd-grädden blandar jag också efter smak!

Sist jag gjorde tårta fyllde jag den med kokosmousse och hallonkräm, sagolikt gott om man tycker om kokos! Kokosmousse gör du såhär: Vispa 2 dl creme fraiche och 2 dl socker fluffigt. Blanda ner 1 1/2 dl kokosflingor. Vispa 2 dl grädde och vänd ner den i den andra blandningen. Låt stelna i kylen.

4 kommentarer:

  1. Farmor och Farfar23 juni 2013 kl. 20:40

    Tack för er gästfrihet! Och för den underbara tårtan!

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni haft en fin midsommarhelg!
    Tårtan ser väldans god ut och fyllningen med kokos & hallon måste jag prova!

    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  3. Vilken tårta, ser galet god ut! nu kanske jag är lite trögtänkt, men hur mycket potatismjöl blandade du alltså i vetemjölet? jag är inte alls bra på tårtor så jag behöver lära mig lite!
    Så härligt att ni har sådan värme, njut lite åt oss också för jag tror det mest ska regna i veckan här! Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i tårta och bakelser, tror det är grädden jag har svårt för. Din beskrivning och bilden ovan både låter- och ser dock väldigt lockande ut. Kan just tänka mig att det smakade!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.