lördag 25 maj 2013

pasta & nässlor.

Det är säsong för nässlor och visst, man går och blir irriterad när de sticker en under fötterna lite här och där, men tänk då i stället på vad mycket gott man kan göra av dem. Klipp ner dem ofta så kan du njuta av de späda nya bladen lite längre. I fjol gjorde jag nässelpesto som vi blandade med pasta. I dag testade vi ett recept ur Leva & Bo som också är med nässelpesto och pasta, en lite mer avancerad pesto. Har du gjort något gott med nässlor i?

Pesto: 100 gram förvällda nässlor, 1 dl skållad mandel (använde hasselnötter, då vi inte hade någon mandel), 2 vitlöksklyftor, 1 dl kallpressad olivolja eller rapsolja, 2 dl riven parmesanost, salt
Till servering: Pasta och knaperstekt bacon i små bitar och rädisor.
Peston gör du såhär: Mixa nässlor, mandel och skalade vitlöksklyftor i en matberedare till en massa. Tillsätt olja i en jämn stråle. Mixa ner osten och smaka av med salt. Förvara det som blir över i en burk med lock.

1 kommentar:

  1. jag var ute och plockade lite nässlor förra veckan, dock så hittad jag inte så många så jag fick inte ihop så mycket. lite retligt, när man sen inte letar efter dom så finns de ju överallt! Men jag tänkte göra en nässel och spenatsoppa! Men denna pesto lätt också väldigt god, så jag kanske går på nässel-jakt snart igen!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.