torsdag 17 november 2011

Rensar tankarna lite.

Hej vänner. Det här inlägget som jag har påbörjat för några dagar sedan har det inte blivit så mycket av. Det finns så mycket tankar, men känner att jag vill välja mina ord här. Så det har skrivits och raderats flera gånger om. Jag har nämnt för er att min ork är väldigt dålig och jag har senaste dagarna lagt mig för natten vid 19-20-tiden och jag har sovit väldigt många timmar den senaste veckan. Ändå känns det som att jag inte får tillräckligt med sömn, det är helt slut på reserver och lite utöver det har jag även varit och plockat av. Har känt det här under en längre tid, men inte tagit det på allvar. Nu tänker jag inte fokusera på något annat än mig själv, Vilja och Henrik. Det gäller att prioritera och göra sina val här i livet. En del i vår närhet vill nog säga att jag är kall och egoistisk, det får så vara. Att tillfredställa någon utanför oss just nu är inte aktuellt. Nog önskar jag att jag hade sett ett större stöd från nära och vänner, jag tror faktiskt att jag kan räkna på en hand hur många som har frågat, hur jag mår. Det är hur Vilja mår som oftast är den stora frågan och hon är världens finaste, så jag förstår att man vill veta hur hon mår och vad som händer. Har man inte upplevt den här riktiga krisen som en ny familjemedlem kan medföra, så har man inte en aning om vad jag skriver om eller hur jag känner. Det är inte heller något jag kräver. Det är kris på sömn, på mat, på relationen, hela världen vänds upp och ner. Det är så fint att få bli mamma och förälder, jag skulle inte byta det mot något, men det gäller också att hinna med vägen.

Jag/vi har tagit några beslut sista tiden som jag inte har berättat om här. Dels har jag slutat som gruppträningsinstruktör. Det var för mig ett väldigt stort beslut, då jag har varit instruktör sedan jag var 18 år. Det har varit mitt liv. Kan nog inte räkna hur många timmar jag har spenderat där. Det var ett klokt beslut av mig. Min träning ska vara den tiden jag kräver att få vara med mig själv. Laddar med ny energi och ta med mig den glädje jag får av att få träna. Det som jag är väldigt ledsen över är att min träning finns inte i dag. Vi har inte fått in den rutinen på planering här hemma att jag tar mig i väg för egentid.

Den andra saken, som jag önskar att jag kunde känna mer glädje för nu är att vi ska flytta och det väldigt snart. Till ett hus. Till en plats där jag alltid önskat att få bo. Ett gammalt hus med hjärta och charm, ett sådant som jag alltid velat ha. Där jag kan pyssla på och inreda, sådant som jag älskar. Att få ta en promenad en vacker vinterdag då solen speglar sig i snön, på sommaren när vi kan gå till vattnet och bada fötterna. Få pyssla i trädgårdslandet. Att få vakna tidigt och tända upp i vedspisen i köket. Att få mysa med mina nära medan vi känner värmen från kakelugnen. Det är nästan perfekt och jag tror att vi kommer att älska att bo där. Om några veckor är vi där. Följer ni med? När vi ändå är inne på det här med livet på landet, så vill jag tipsa om min absoluta favorittidning bland alla jultidningar, Lantliv Jul & Pyssel.

Nu är det dags för att mig att krypa ner i sängen. Sov så gott fina ni.

18 kommentarer:

  1. Ta hand om dig & din fina familj, så som ni behöver! Hoppas ni kan stärkas av detta och få en härlig start i nya huset.

    Kramar Ellinor

    SvaraRadera
  2. Nej jag tycker verkligen inte att du är kall och egoistisk som väljer att fokuserar på dig själv och din familj. Det är ju det viktigaste och sen när man har ork och energi över, ja då kan man fokusera på det utanför. Så nej, ta hand om dig och din familj. Sov, ät, njuta av din lilla söta dotter och ladda energi. Så hoppas jag så att du känner dig lite starkare snart. Men så skoj att ni ska flytta till hus, är allt lite avis att ni ska flytta till ett gammalt hus. Det är ju en charm i dem som man inte får i ett nytt! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att allt blir bra till slut och att du mår bra! Ibland behöver vi alla en paus från allting.

    Och det där huset låter helt underbart för övrigt. Avis är bara förnamnet :)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Det är inte lätt att balansera allt i livet. Jag läser det du skriver och förstår precis vad du menar. Finns så mycket press från olika håll, man ska orka och hinna allting. Jag har def. försummat vänner sen Stella kom men så får det va. De riktiga vännerna förstår och finns kvar. Kramar till dig!

    SvaraRadera
  5. Det finns allt för många som inte förstår, hoppas du ska må bättre snart och få sova bra igen. Vad härligt med hus, ska bli spännande att få följa er flytt.
    Trevlig kväll =)

    SvaraRadera
  6. Låter härligt med huset!!! Sköt om dig nu...var sak har sin tid!!

    SvaraRadera
  7. Jag förstår VERKLIGEN!

    Mailar dig

    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag vet ju så väl hur det kan vara. Det är en så enorm omställning. Vi har ju pratat lite om det. Det är mer än klokt att fokusera på bara er nu. Det är att ta ansvar. Och grattis till huset, så fantastiskt ! Såklart hänger vi med !! =) Ha nu en fin helg. Stor kram till dig.

    SvaraRadera
  9. jag mår också dåligt nu av vissa grjer och jag känner igen mig där, några har frågar hur jag mår. Men vissa vill inte förstå, de menar att man ska skaka av sig bara och det verkar inte tillåtet att få vara deppig nere osv. Du är jättestark som skriver om detta, samt bra att du slutat det som varit ett krav utan att du tar träningen som egen rolig tid =D

    Underbart att ni ska flytta till hus på landet, förstår att ni längtar =D

    Blir det jul i ett hus då?
    kramar

    SvaraRadera
  10. Oj, stort grattis till huset. Så roligt :)

    Och det där med att tänka på sig själv i första hand (förutom barnen såklart) är nog så viktigt. Du gör helt rätt! Träningen kan du ju ta upp lite senare, när ork finns. Har du kollat ditt järnvärde förresten? För det kan ju också ha med orken att göra menar jag...

    Och tack! Det stämmer att det blir en till liten krabat, fast först till sommaren :)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  11. DU gör helt rätt fina du, allt för många gånger ger man sitt fokus på fel människor och missar de man allra helst vill ge det, eller rättare sagt har ingen ork kvar! Vettigt ch starkt beslut! Och du, stort, stort grattis till huset! Kramar från oss till er *kramar om*

    SvaraRadera
  12. Jag tycker INTE du är kall och egoistisk! Det viktigaste först, och det är du! Sanna vänner finns kvar och förstår... Det är en otrolig omställning att bli förälder och få allting att klaffa. Där känner jag igen mig väl.
    Stort grattis till ert hus! Vad roligt! Kram!

    SvaraRadera
  13. Självklart är det en enorm omställning och det kan vara riktigt påfrestande att få barn ibland såklart. Tycker du gör helt rätt i att fokusera på dig själv och din fina familj, de som inte förstår är nog inte så mycket till vänner ändå ! Hoppas att allt löser sig och vad roligt med HUSET, shit.. klart att vi följer med er dit :) många stora kramar från mig och Alva !

    SvaraRadera
  14. Du är en klok tjej Sandra, kramar!

    SvaraRadera
  15. Jag får börja med att gratulera till huset - så roligt för er! Mysigt att på "boa" och inreda lite.

    Ibland kommer vi till avgörande vägskäl i livet där det gäller att fatta stora och avgörande beslut. Detta är aldrig lätt, men i samråd med dem som står oss nära, brukar det ofta lösa sig tillslut. Det känns kanske tungt till en början, men i längden leder det förhoppningsvis till någonting bra.

    Stor kram och lycka till med allt!

    Kram

    SvaraRadera
  16. Det är så sant som du skriver. Man behöver ta sig tid för omställningen det faktiskt innebär när 2 blir 3.
    Det tog mig oerhört lång tid att få ihop den jag var med den jag trodde jag skulle vara när jag blev mamma. Att vara den jag var och alltid varit och ändå vara mamma.
    Äsch, jag kan inte beskriva det bättre.
    Hur som helst: tid är det som behövs och det är jättebra att ni verkar prioritera det just nu.

    SvaraRadera
  17. Familjen är viktigast! Och gud vad roligt att ni blivit med hus!! Kommenterade här för ett par dagar sen men något gjorde jag fel för kommentaren kom inte med hm.

    SvaraRadera
  18. Förstår precis hur du känner! Någonstans förstod jag precis som du att man måste ändra förhållningssätt själv. Känna efter vad det är som är viktigt och strunta i resten. Den där perfekta föräldern är nog ingen även om man har krav på sig själv att vara det. En stor räddning för oss var nog eget rum till Viggo när han var 6 mån. Hela familjen sov dåligt och vaknade vid minsta ljud. Jobbigt för mig första nätterna men det resulterade i att Viggo blev en ny piggare kille och vi gladare föräldrar. Alla barn är ju olika men det funkade för oss.
    Kramar!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.