torsdag 17 november 2011

Dagen då vi laddar med energi.

Vi fortsatte den här dagen med sådant som ger mig energi. Bakning, lunchbesök av Viljas momma och gammelmormor. Hon har i dag fått åka hem från sjukhuset i väntan på operation och tänk vad det värmer mitt hjärta att se henne så mycket piggare. Sedan tog jag, Vilja och Teja en promenad innan solen gick ner, har ni märkt hur tidigt det blir kväll nu?
Att få pyssla i köket är något jag verkligen tycker om, så i dag blev det Rågrussinbullar från Leila. Såhär bakar du 12 riktigt goda matbrödsbullar.

35 gram smör
3 dl mjölk
1/2 dl mörk sirap
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
50 g färsk jäst
1 dl russin
8 dl rågsikt

Smält smöret och tillsätt sedan mjölk, sirap, salt och brödkryddor. Värm vätskan till fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll över vätskan. Rör ner russin och mjölet. Jäs degen i bunken med en bakduk över i ca 30 minuter. Dela degen i 12 bitar, doppa i rågsikt och jäs under bakduk på plåt i ca 30 minuter. Grädda bullarna mitt i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter.

Den här sötnosan ger mig energi av att bara finnas till. Hon kryper runt, försöker ställa sig, ställer sig när något är extra intressant långt upp. Pratar, vägrar äta från sked, då hon kan själv. Ler. Busar. Är alldeles underbar.
Promenaden bjöd på ett par plusgrader och solsken, i skogen var det bitvis frost på marken. Det var friskt och härligt. Jag lyckades fånga några minuter av dagen då det är extra fint fotoljus.

Sambon var hem en stund och åt middag med oss, innan han gav sig i väg för några timmars arbete. Vilja har somnat. Jag ska koka en kopp te och titta in en stund hos er innan det är dags att sova. Hoppas att ni har en fin torsdagkväll.

1 kommentar:

  1. Vad duktig hon är! Hon ser ut att vara riktigt stark i kroppen :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.