söndag 1 juli 2012

Ljuvliga ungen och jag i trädgårdslandet.

Här gjorde lilla fröken kväll strax efter klockan 18, då det endast varit en kort sovstund under dagen. Vi har haft en riktig mysdag och hunnit med väldigt mycket. Med lite hjälp lyckades jag rensa en del i trädgårdslandet, men man får passa hela tiden, för rätt som det är vill Vilja springa över fiberdukarna, rensa ogräs (allt grönt är ogräs, så det gäller även det mesta i landet), gräva, kasta sten osv. Men roligt var det och det är mer än en gång i dag som jag har fått tårar i ögonen, hon är en fröjd att se på och ni ska se de där lekstunderna då jag glömmer att man är vuxen och är barn igen, då skrattar hon så att hon kiknar och så viktig de här stunderna är för både henne och mig. Kan inte låta bli att visa er lite bilder från dagen, ljuvliga unge.

Nu ska jag smyga ut och kissa en hund och passa på att gå med sopor och kompost. Sedan blir det en kopp te, smörgås och såklart en av bullarna som bakades i går medan jag ska göra lite mer arbete vid datorn. Sov så gott vänner och såklart undrar jag hur ni har haft det första dagen i juli?
 
 
 Sötaste trädgårdsmästaren.
Vi pysslade dels om bädden med sockerärtor och rädisor, de har kommit upp fint och jag längtar efter att få gå och småäta dessa godsaker. En av bäddarna med morötter och lök har vi också rensat klart, men där var det så mycket ogräs, så det var nog inte bara en morot som åkte med i hinken...
 
För ett tag sedan lyckades Viljas farfar ordna massor fönster till oss, vi visste inte riktigt vad vi skulle göra med dem, men vi ville absolut ha dem, ett växthus var tanken hos oss båda. Något stort växthus blir det inte i år, men här har Henrik byggt ett mini-växthus till mig där paprika- och chili ska få stå. Det blev så bra och Vilja trivdes i det.
 Och de här då, de är söta som socker.
Det ser ut att bli väldigt mycket röda vinbär i år och det finns väldigt mycket gott att göra av dem, men jag hade gärna velat ha lite mer svarta vinbär, då det är min favorit av svarta och röda. Vilken är din favorit?

4 kommentarer:

  1. Sötaste hjälpredan du har :) Nej det blir inte alltid helt rätt när de små ska hjäpa till, vi har ingen trädgård själv men Alva älskar att vattna blommor hos mina föräldrar, och det är inte bara en blomma hon råkat vattna ihjäl med för mycket vatten.. Hoppas ni har en bra kväll! kram

    SvaraRadera
  2. å vilka härliga bilder och så söt hon är i sin klänning!! haha ja känner igen den där, jag råkade dra bort en visen blomma en gång när olivia stod bredvid, nu far blommorna titt som tätt bort från sina stjälkar oavsett om de är visan eller ej av olivia! Men det är ju så mysigt att de är med och pysslar och att de så fort härmar vad man gör! Hoppas ni har en härlig måndag! Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt med en hjälpredda i trädgården =)
    Vi gjorde inte mer än att latade oss i går. Men speciellt piggare kan jag inte påstå att jag blev, tror kroppen bara går och väntar på semester. Bara 8 arbetsdagar kvar =)
    Kram Annica

    SvaraRadera
  4. Det är klart att det är mycket spännande att upptäcka utomhus, särskilt det som ligger dolt under dukarna ;)
    Ni verkar i alla fall ha haft en fin dag!
    Har du semester nu?
    Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.