tisdag 29 maj 2012

Stenmalet korngrötsmjöl.

På vårmarknaden köpte vi inte så mycket, men det blev lite plant samt stenmalet korngrötsmjöl. Vi köpte även en Fjällbjörksolja till present. Det finns så mycket delikatesser på dessa marknader och för mig som älskar ost och delikatesser så skulle jag vilja ha allt.
Mjölet kommer från Ångsta kvarn som ligger en liten bit från stan och är kravmärkt. Något som jag såg när vi kom hem var att odlaren bor här på ön, så det här mjölet kommer i från grunden nästan i från vår egen gård. Extra roligt. Persiljan kommer från Maries trädgård också några mil från stan, de var på marknaden, men det var helt utplockat på färska kryddor så den här åkte jag och köpte på en butik senare. Den kommer att planteras om och få stå ute i sommar tillsammans med persiljan som jag har sått själv.

Om du vill testa att göra Kornmjölsgröt så kokar du upp saltat vatten, vispar i önskad mängd mjöl. Se till att röra ordentligt för det blir väldigt lätt klumpar. Vi åt lingonsylt till, men absolut godast till är hallonsylt eller färska hallon.

2 kommentarer:

  1. Det är så mysigt att gå på marknad. Inte för att storhandla. Inte alls. Men det där genuina. Lunkandet. Att inte ha bråttom. Att prata med knallarna och köpa något i brunt papper som känns på riktigt.

    SvaraRadera
  2. Har aldrig provat korngrötsmjöl... kanske borde göra det :)
    Att gå på marknad är alltid roligt, och allra helst när man hittar unika saker och hemgjort
    Kram
    Marie

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.