fredag 11 maj 2012

Rulla, rulla liten bulle.

När det regnar ute finns det även inne hur mycket som helst man kan hitta på och direkt efter frukosten passade vi på att baka matbröd och Vilja fick baka ut sitt allra första bröd, sedan avslutade vi kvällen med att baka världens godaste sockerkaka.
 Det var en koncentrerad Vilja som kavlade ut degen. Det är väldigt roligt att se hur de lär sig hur vi gör, för hon visste exakt vad och hur hon skulle göra. 
 Platta till degen. Det var en rejäl tillplattning.
 Nagga brödet med en gaffel.
 Och provsmaka lite såklart, så att man vet hur det smakar.
Se så fint Viljas allra första bröd är!
Och så gott hon tyckte det var med alldeles färsk varmt bröd och smör.
Skrädkakor. Det här brödet påminner mig om ett bröd som min momma och mamma brukade baka när vi var små och jag älskade det. Det är nog inte riktigt lika, men i dag kom jag på att jag måste få det receptet. Och många fler recept. Jag vill kunna baka min "släktkakor", föra dem vidare. Hur fint som helst, de allra bästa recepten brukar det dessutom vara.

50 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
1 1/2 tsk salt
2 msk sirap
1/2 msk anis
1/2 msk fänkål
ca 13 dl rågsikt

Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan mjölken så att det blir fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och rör ut med smöret och mjölken. Tillsätt salt, sirap och stötta kryddor och nästan allt mjöl. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Knåda degen på ett mjölat bakbord och dela den sedan i fyra delar. Kavla ut dem till runda kakor mellan 15-20 cm i diameter. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper, om man vill så gör man ett hål i mitten, nagga dem med gaffel och låt dem sedan jäsa ytterligare 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter på 225 grader.
En riktigt god och saftig sockerkaka är gott till både kaffe, te, ett glas kall mjölk eller saft. Dessutom är det alldeles för sällan man bakar och bjuder på det nuförtiden.

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Smält smöret och blanda i mjölken. Blanda vetemjöl och bakpulver. Vänd ner mjölblandningen i smeten och tillsätt smöret och mjölken. Rör ihop försiktigt. Fyll en smord och bröad sockerkaksform. Grädda kakan mitt i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter. Prova dig fram med en sticka, den ska inte vara kladdig.

I kväll var det inte bara Vilja som fick välling, utan även Nalle Puh. Och tror att för första gången på snart 14 månader så var inte Vilja i min famn när jag gjorde i ordningen vällingen. I stället hade jag tagit fram en liten nappflaska, som Vilja matade Puh med, det var himlans sött. Men när hon insåg att hennes välling var klar, kastade hon nappen och kom springandes och då tog hon flaskan själv, vilket hon inte heller gör normalt. Tog upp henne och vi gick och satte oss på sängkanten. Det var en sådan gång som man inser att hon bara blir äldre och äldre för varje dag.

Det är fredag och helg, men den där riktiga helgkänslan infinner sig inte eftersom min sambo arbetar dygn i helgen och hela veckan har varit annorlunda. Så mitt huvud vet knappt vilken dag det är. Nu längtar jag efter att han kommer hem i morgon och önskar er en underbar helg.

4 kommentarer:

  1. Kul att baka! Imorrn ska det visst regna här, så kanske man gör detsamma :)

    SvaraRadera
  2. Så söt hon är där hon sitter och bakar sitt allra första bröd och hon ser så stor ut! Som om hon har läget under full kontroll verkligen! Ja sockerkaka är allt en bortglömd favorit, men som du skriver det är ju gott till allt och helt klart så gillar ju nog alla sockerkaka!

    SvaraRadera
  3. Efter att tidigare i stort sett ha bakat varje bakat varje vecka, är det nu flera månader sedan jag bakade. Något enkelt filmjölksbröd har det blivit någon helgmorgon, men ingenting mer avancerat än så. Saknar det faktiskt och tänker alltid att jag skall ta tag i det igen. Kanske kommer det mer naturligt nu till våren och sommaren då även utomhusfikorna blir fler.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, vad härligt att se en sån liten söt bagare!

    Titta gärna in i min webbutik - www.brogatan.net :o)

    //Linda

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.