onsdag 22 februari 2012

Vi bakar igen.

Här får ni ta del av Leilas supergoda vetebullar. De är så goda, så man kan äta de utan något annat. Men såklart blir de väldigt goda som semlor. Det är väldigt olika hur vi vill äta våra semlor, men jag tycker bäst om att gröpa ur en grop av brödet och blanda det med mandelmassa och grädde. Och så massor av grädde på toppen förstås.

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 gram färsk jäst
1 ½ dl strösocker
½ tsk salt
150 gram smält smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl

Smält smöret, blanda i mjölken och krossade kardemummakärnor. Smula jästen i en bunke och häll över vätskan, strösocker, salt och ägg. Tillsätt lite mjöl i taget och rör ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, 45-60 minuter.
Dela degen i 16-18 delar och forma dem till runda bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Jäs under bakduk i 45-60 minuter. Pensla dem sedan med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen på 200 grader 7-10 minuter.

Vilja är vid det här laget van vid att vara med och baka och tycker att det oftast är väldigt roligt. I dag fick hon tag i skäraren och den smakade väldigt gott tyckte hon och satt där och smaskade, skar i bordet och smaskade lite till och så höll hon på medan jag bakade ut bullarna. (Skäraren är inte så vass så att hon kan skära sig).

4 kommentarer:

  1. Åh vad gott! Och vad roligt att fixa eget på fettisdagen. Så duktiga var inte vi.

    SvaraRadera
  2. Låter supergott!
    O så himla söt hon är!
    ville bara lämna ett litet hej.Första gången jag kikade in här.Kram på er

    SvaraRadera
  3. Åh så gott! Haha, jag trodde först att Vilja satt och sög på en jättechokladkaka ;) Så fel man kan se! Det var nog för att jag associerade bakande till choklad.

    Tack för din kommentar om maten. Du har helt rätt och jag känner mig inte så orolig, tyckte mest att det var intressant.

    Kram Emelie

    SvaraRadera
  4. Ohhh så härligt att vara i baktagen minsann, det var länge sedan för mig, senast var nog julbak, hehe

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.