söndag 22 januari 2012

Broccoli- och potatissoppa.

I torsdags åt vi soppa och pannkaka. Jag gjorde en Broccoli- och potatissoppa. Soppor är bra eftersom det går göra ganska mycket och ofta är rätt enkelt och nästan godare att värma till lunch någon dag. Här kommer receptet.


4 potatisar
1 knippe färsk broccoli (ca 240 gram)
1 röd lök
2 stk vitlöksklyftor
9 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
Cayennepeppar
Svartpeppar
Salt
Olivolja
1 dl grädde
1 tsk mald koriander

Skala och skär potatisarna i tärningar. Dela broccolin i buketter och stjälken i tärningar. Grovhacka lök och vitlök. Ångkoka broccoli. Fräs potatis, lök och vitlök i olivolja. Krydda med mycket cayennepeppar. Häll på vatten och buljongtärning. Låt koka ca 10 minuter. Mixa soppan och tillsätt grädde och resterande kryddor, smaka av vad som passar dig/er bäst. Tillsätt den ångkokta broccolin precis innan servering. Servera med något gott bröd och gärna ett glas med kall mjölk.

Jag mixade även broccolin eftersom den såg så ful ut, men det är finare och lite godare att ha den kvar hel i soppan. Gör det som passar er bäst.


3 kommentarer:

  1. Men perfekt! Vi åt spenatsoppa idag och pratade om att göra en broccolisoppa till nästa gång :)

    SvaraRadera
  2. Ja vi blir väldigt många men har en sambo som har en väldigt stor familj :)j, vi har sagt det nu att 1års kalaset bjuder vi alla men sen blir det bara närmsta, närmsta familjen.

    Tack, "Dangling cutouts" heter Mimmi dekorationen som jag köpt på Kalas kompaniet i Täby centrum, här finns bild (jätte lång länk :))

    http://www.thepartystoreonline.co.uk/minnie-mouse-dangling-cutouts-23cm-pkg3-p-5502.html?OSECid=7prj6euesfgug9n2dmtfgassj2

    Det finns ju mest Hello kitty men jag tycker nästan det är för vanligt och lite uttjatat så därför tog jag lite Mimmi tema istället så kommer ha dom här " dangling cutout" och sen kanske en ballong med Mimmi på hennes stol, jag vill även ha en sådan Mimmi bild på gräddtårtan jag ska göra men jag måste kolla om jag kan hitta det.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar soppa, särskilt så här års. Det är så smidigt att göra också. Bara att plocka ihop lite av det man har hemma. Igår blev det t.ex. blomkålssoppa med parmesan - mums!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.