måndag 23 januari 2012

Bullar i par.

När Vilja sover på förmiddagen så passar jag gärna på att njuta av en kopp kaffe och någon god bulle. Här hade jag fått goda bullar av min momma och passade på att äta en av Gotlandsbullarna som jag bakat. Här får ni receptet på Gotlandsbullar och även på semlorna som jag brukar baka.

Gotlandsbullar

50 gram jäst
5 dl mjölk
1 ½ dl socker
100 gram smör
17 gram malen kardemumma
1 tsk krossade kardemummakärnor
12-14 dl vetemjöl
Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm blandningen till fingervarmt, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över vätskan. Rör tills jästen löst sig och blanda sedan ner socker och kardemumma. Arbeta in mjölet i degen till att den känns smidig. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk. Arbeta degen på ett mjölat bakbord och dela i två delar. Rulla varje del till en tjock längd, ca 40-50 cm. Skär i 18-20 delar. Rulla ut varje del och snurra dem till knutar. Placera bullarna på plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 30 minuter. Grädda i 8-10 minuter i 225 grader.

Semlebullar

25 gram jäst
75 gram smör
2 ½ dl mjölk
1 krm salt
½ dl socker
1 tsk stött kardemumma
6-7 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg till pensling

Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm blandningen till fingervarmt, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över vätskan. Rör tills jästen löst sig och blanda sedan ner salt, socker och kardemumma. Rör i vetemjölet. Låt jäsa i 30 minuter. Arbeta degen på mjölat bakbord. Baka ut till 12-15 bullar. Jäs dem på plåt under duk i 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 7-10 minuter i 225 grader.

5 kommentarer:

  1. Ja eller hur! Alltså det trista är att personen i fråga var otrevlig,kunde ju ha varit trevlig när det gäller en sådan petitess..
    Hoppas att allt är fint med er?

    SvaraRadera
  2. mmm vad gott ! jag som precis gjorde ett inlägg där jag skrev att jag ska äta mindre socker och träna mer ;) haha iofs var det ju bara ½ dl socker i det här receptet :D hihi. kramar

    SvaraRadera
  3. Åh, så goda bullarna såg ut! Jag tar med mig recepten och testar dem nångång. Tycker det är kul att testa nytt. :)

    Vad fint med mycket snö. Här kom det bara någon enstaka cm, men fint ändå.
    Hoppas du också har en bra måndag!

    SvaraRadera
  4. Åh, så gott! Kaffe och en god bulle är bland det bästa som finns! Kram!

    SvaraRadera
  5. Åh bullar vad gott, ska se om det blir tid att baka snart igen!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.