tisdag 13 december 2011

Vedspisen har jul nu.

Sakta börjar man se att det faktiskt kommer att bli ordning här också. Många kartonger och lådor står fortfarande och vill bli uppackade, men några kommer att ställas i Viljas blivande rum, i väntan på att julen är över. Jag tänker hela tiden på hur vi ska pyssla och ordna inför jul. Dagarna rinner i väg och snart är vi där. I dag har jag, Vilja och Teja varit ute och plockat en. Vi har stora buskar i tomtgränsen, så det är riktig lyx när man vill ha lite inne nu över julen. Ett gammalt träkärl som jag har köpt på auktion står nu på vedspisen med enris i. Har inte bestämt om jag ska pynta det med några fina band eller små röda kulor.


I dag var jag tvungen att ringa sotarbolaget efter att vi i går fick höra att om man eldar mycket så kan man bli tvungen att sota mer än en gång mer år. Här hade det varit på gränsen på mycket tjära enligt en tidigare hyresgäst. Vi har brandskyddskontroll i början på nästa år, så då skulle de kontrollera om det behövs. Även om vi har elspis nu, så lagar jag oftast gröt på vedspisen eftersom vi alltid tänder upp i den på morgonen. Det är mycket man ska lära sig och kolla upp när man flyttar från lägenhet till hus. Nyttigt.

7 kommentarer:

Tack för din kommentar och ha en fin dag.