onsdag 14 december 2011

Det här med listor.

Det här med listor. Jag är en sådan som skriver listor. På allt och överallt. Så i slutändan finns det tio olika listor och så vet jag aldrig vart jag lägger dem. Så i går kväll satte jag mig ner och sammanställde de här listorna och gjorde en liten planering för kommande vecka och inför jul. För kvällen innan jul vill jag sitta i soffan, med en brasa i kakelugnen, se julgranen glittra, dricka glögg med mitt hjärta och höra hur Vilja sover gott natten inför julafton och vänta och längta efter att hela vår stora släkt kommer hit. Det känns så magiskt så underbart att få ha alla här. Och inget annat spelar någon roll förutom att vi alla får vara tillsammans. Vi har bakat kakor och fler ska det bli innan det är klart. I söndags bakade vi sega chokladsnickar och drömmar och kokade en omgång med knäck.
Vad är din favoritkaka på julen?

Sötnosan.
Sega chokladsnittar.

200 gram smör
2,5 dl strösocker
1 msk sirap
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl

Blanda alla ingredienser. Rulla ut till längder på en plåt och platta till lite. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 200 grader i 13-15 minuter.
Vaniljdrömmar.

200 gram smör
2 1/2 dl strösocker
1/2 tsk hjorthornssalt
1 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Rör smör, socker och vaniljsocker. Blanda de torra ingredienser och rör ned i smeten. Rulla små bollar och lägg på en plåt. Grädda i 150 grader i ca 15 minuter.

Knäck.

2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap

Blanda alla ingredienser och koka lätt till att smeten klarar kulprovet.
Portionera ut i små formar och ställ kallt.

2 kommentarer:

  1. Jag gör också alltid en massa listor, tex när vi ska på semester, osv osv. Haha, ja man missar ju ingenting i alla fall! ;-D

    SvaraRadera
  2. haha jag gör också massor med listor! jag blir lugnare då, känns inte som om jag behöver ha allting i huvudet! å vad gott de sega chokladsnittarna lätt, de måste nog skrivas upp på min lista!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.