söndag 20 november 2011

Morgonpigg prinsessa.

God morgon vänner. Vilja sover sin första sovstund för dagen, som ni vet så har vi en väldigt morgonpigg tjej här och 04.40 slog hon upp sina fina ögon. Efter lite välling skulle jag försöka få henne att somna om, men insåg att jag motarbetade henne och vi hade en väldigt tidig morgon, så vi har hunnit leka, diska och varit kreativ i köket.
 Älskade underbara lilla tjej.
Har aldrig tidigare lagat Tjälaknöl och brukar inte heller tycka att det är särskilt gott. Ändå står det en i ugnen nu?! Så är det när man blir mamma och har alltid gillat det här med söndagsmiddagar.
En kastrull med risgrynsgröt står också nästan klar på spisen. Risgrynsgröten får även Vilja äta, då jag tar undan lite till henne innan jag saltar den.
I går kväll bakade vi pizza, Henrik testade att göra sin på sten, medan min gräddades på plåt. Bilden är inte från i går, men vi hade samma ingredienser på. Min absoluta favorit: Passerade tomater som  jag pressar i massor av vitlök i samt basilika, mozzarella, färska champinjoner och lufttorkad skinka. När den är gräddad lägger jag på lite ruccola. Har testat olika degar, men i går gjorde jag Leilas pizzadeg och den är en av mina favoriter. Här kommer receptet:

50 g färsk jäst
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
0,5 dl olivolja
3 dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl special

Blanda jäst, socker, flingsalt, olivolja och ljummet vatten. Häll i mjölet. Arbeta ihop degen och låt jäsa i ca 25 minuter. Baka sedan ut på mjölat bakbord.

Tänk att om en vecka är det redan första advent. Mysigt. Önskar er en fin söndag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar och ha en fin dag.