torsdag 7 april 2011

Det här med amning.

Vill börja med att berätta att Vilja i kväll följde mitt ansikte med blicken. Jag blev så glad att tårarna nästan kom. Hon var så fokuserad med blicken på mig och jag har läst att man kan kolla om de följer med blicken om man vrider ansiktet, det ska vara enklare än ett föremål.
Älskade lilla hjärta.

I dag var vi på besök på BVC. Vilja har växt någon cm på längden, vikten däremot var inte bra. Jag hade en misstanke innan om att hon inte har gått upp så mycket som de ska, men inte riktigt att det var så lite. Ska väga henne igen på tisdag. BVC-sköterskan såg det inte som ett måste att ge henne modersmjölksersättning ännu, det var upp till mig. Men hon tyckte att jag kunde fundera över om jag kan ändra något vid amningen. Jag ville veta hur mycket jag ska ge henne, om jag skulle bestämma mig för det. När jag gick därifrån kände jag mig tom och förvirrad. Samtidigt som att jag försökte att inte tänka för mycket på det, för då kanske jag inte kan amma alls. Jag har inte för lite mjölk, däremot kanske den inte är så näringsrik som den bör vara. Efter nästan tre veckor med lite sömn och väldigt lite mat, så är det inte så konstigt. Sedan äter hon egentligen bara långa stunder på morgonen och fram till lunch. Efter det småäter hon väldigt ofta, men slumrar ifrån. Det som gör mig mest upprörd i det här är, varför jag ens funderar på tanken att inte ge henne lite ersättning.

Det är denna amningshysteri som vi lever i just nu. Man ska helt enkelt amma. Det finns så många barn som enbart äter ersättning och som mår precis lika bra som barn som äter modersmjölk. Att jag ens funderade på att inte ge henne det, ger mig dåligt samvete gentemot Vilja. Ska hon inte gå upp i vikt för att jag ska vara en av mammorna som ammar? Som gör det för att omgivningen tycker så? Nej.

Vi kommer att komplettera en amningsmåltid med 20-30 ml ersättning. Om Vilja har gått upp till nästa kontroll försöker vi kanske plocka bort ersättningen, om jag har kommit igång med min egen mat. Det är otroligt klumpigt att tycka till om någon annans amning. När jag fick kommentaren: "Nej, ingen ersättning" osv, så blev jag förvånad och besviken hur någon kan uttrycka sig så.
Hade jag varit en dålig mamma om jag inte hade kunnat amma?
Jag tror att modersmjölken är väldigt nyttig för barnet och att det kan ha många fördelar, men jag vill även att Vilja ska växa som hon ska, om det så är utan modersmjölk.

Så till alla mammor och blivande mammor - låt ingen påverka dig i ditt val att amma eller inte amma, hur du ska göra det eller inte göra det. Det är ditt beslut att välja vad du tycker är bäst för erat barn. BVC-sköterskan är nog det bästa stödet i de här frågorna.

Jag har mycket mer jag vill skriva om amningen och om hur andra tycker till om hur man ska vara som mamma och inte vara. Det kommer säkert flera inlägg.

Lämna gärna din åsikt om amning och modersmjölksersättning.

12 kommentarer:

  1. Ida med magen :)7 april 2011 kl. 22:49

    Vännen jag tycker du gör alldeles rätt som lyssnar på dig själv och inte omgivningen. Alla måste väl förstå att man gör det som är bäst för ens barn, och just nu är det att vilja måste växa på sig. Som sagt stå på dig och jag håller helt med allt du säger. Blir interessant hur det kommer bli för min del. Många kramar till er<3

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, du har ju följt min blogg och vet hur jag hade det... Om jag fick ett till barn och amningen funkade perfekt hade jag ändå gett ersättning också. Det var toppen att P också kunde hjälpa till och få vara delaktig, det gjorde mycket för deras relation. Mjölkersättning är toppen kort och gott. Men jag mådde också dåligt innan jag tog beslutet, men det gick snabbt över när jag såg hur bra hela familjen mådde. Kram

    SvaraRadera
  3. Ni ska göra precis som ni känner. Det viktigaste är att du och Vilja mår bra. Jag kommer ihåg att jag hade en otrolig aptit de första månaderna. Jag åt allt och det verkligen kändes vad energi amningen tog. Så unna dig att äta allt du gillar och lite till, ni behöver det ;)

    Kramar Veronica

    SvaraRadera
  4. Gör som man själv känner för och vill...
    Funkar inte amningen så gör den inte = /
    Jag har 2 barn ( stora nu )
    Tjejen amma jag i 1 år och 4 månader och killen 4 månader...Så olika kan det va = ))
    Dom har växt och mår bra = ))
    Ha en fin helg.
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Råkade "ramla in" på din blogg och läste om det här med amningen. Ville passa på att dela med mig av att när min äldste son (nu 4 år) kom så var jag så inpräntad från föräldrautbildning, omgivning och mina egna tankar om att jag skulle amma honom helt och hade inte en tanke på att det skulle kunna vara på något annat sätt. Kämpade i 3 månader för att amma en liten bebis som inte ville ta bröstet (!!) och höll på att knäcka mig totalt. När jag tillslut "fuskade" och gav honom ersättning så började vi båda att må mycket bättre! Tyvärr så kände jag mig ändå som om jag inte tog hand om honom på rätt sätt för att jag ganska snart efter fick slut på mjölk och fick sluta amma och som den känsliga förstagångsfödeska jag var då så tog jag ju åt mig av allt... Idag har jag en helt annan förutsättning och gör som jag själv känner och har insett att det finns lika många åsikter som människor när det gäller ammande/icke ammande och det enda rätta är att lyssna på sig själv och bebisen!
    Lycka till!!!

    SvaraRadera
  6. Du gör helt rätt Sandra! Du vet precis vad som är bäst för ditt barn, och ingen annan. Om du så skulle sluta amma helt så har Vilja ändå fått i sig det absolut viktigaste redan! Så jag tycker absolut att du ska komplettera ersättning, så ska du se att både mor & barn mår bättre och blir piggare! Och kroppen är ju så pass finurlig att även om mjölken minskar radikalt i mängd för stunden så kommer den igen när man börjar amma mer intensivt igen! Så stort lycka till till er, det där kommer du fixa galant! Kram Jennie

    SvaraRadera
  7. Hej tjejen! Folk får gärna ge dig goda råd, men du är klok som lyssnar på din egen intution.
    Du säger själv att du sovit lite och ätit lite, du måste äta ordentligt om du ammar. Det finns inget rätt eller fel när det gäller amning eller ersättning. Man gör det som passar bäst för var och en. Det viktigaste är att du och Vilja mår bra och att hon växer och är nöjd. Du kommer att fixa detta med bravur tjejen, lita på dig själv <3
    kram

    SvaraRadera
  8. Vad bra skrivet, jag tyckte att det var jättejobbigt att sluta amma då Alva var typ två månader, men amningen i sig var jättejobbig med mjölkstockningar och för lite mjölk och hon fick även ersättning från start. Men så här i efterhand så gick det ju lika bra med flaska och ifall det blir problem nästa gång man får barn så tror jag inte att jag kommer att tycka att det är lika stressigt med amningen nu när jag vet att Alva är frisk och mårdde bra ändå, huvudsaken bebisen är mätt och mamman är glad! Kram Elin

    SvaraRadera
  9. Jag har inte ammat något av mina TVÅ barn och det är inge fel på dom ;)
    Men jag minns hysterin när det inte funka med första och jag inte ville med andra (pga att jag mådde så dåligt när det inte funka med första barnet, efter många många besök).
    En glad mamma ger ett glatt barn, tror jag iallafall!

    KRAM

    SvaraRadera
  10. Som sagt, amning har blivit till en hysteri.
    Jag började att helamma våran son samt pumpa ut för att även kunna ge på flaska, men det tog på mina krafter och vi började ganska snart med att även ge ersättning. Så nu får vår lille kille en flaska ersättning i samband med nattningen, oftas av pappa, som då tidigt får vara delaktig i matningen, resten av hans måltider sker genom amning.
    Sedan när han blir tillräckligt stor så byter vi till välling! För oss har detta fungerat jättebra!

    Fin blogg och fina bilder från vackra Jämtland (har stuga däruppe)!!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Tack för ett bra inlägg om amning som faktist går ut på att inget allternativ är fel, utan att det finns olika lösningar för olika familjer! Vår son kom för tidigt och kunde inte amma, trotts detta pressades jag tlls jag hamnade i en depression av personalen på sjukhuset att amma! Jag blir vansinnig på att INGEN ens frågar vad man som mamma faktist VILL och KÄNNER! Det finns allternativ, och ersättning finns att köpa i alla butiker och är ett val du som person gör och ingen annan har med att göra. Tack snälla återigen, detta gjorde mig så glad!

    SvaraRadera
  12. Hej, nu är det ett tag sen du skrev detta inlägg och du har nog fått ordning på ett och annat. Jag fick min son den 5 mars med akut kejsarsnitt. De kommande dagarna på BB var det hysteri att få igång ammningen på mig. Det gick väl sådär. När vi skulle åka hem hade lilleman gått ner till 2300 och då kom ersättningen in i våra liv. Jag hade mjölk, men inte tillräckligt mycket. Sen den dagen har jag kämpat på. Mest psykiskt. För man ska ju amma! Min BVC sköterska har i efterhand sagt till mig att när man gör snitt tar det ofta en vecka att komma igång med ammningen, det var det ingen som sa till mig på BB. I dagsläget har jag slutat amma helt och ger nu bara ersättning, tyvärr har Texas en magmun som inte är riktigt klar så vår vardag innehåller en hel del spyor. Det har och är jobbigt men jag kämpar på med hjälp av vänner, familj, bvc och en kvinna från spädbarngruppen i länet. Jag har nog lite skuldkänlsor gentemot Texas, men förstår samtidigt att ersättningen som finns är näst intill lika bra som bröstmjölken.

    Grattis iaf till er lilla tjej, väldigt väldigt söt!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.