onsdag 16 mars 2011

Napp eller inte.

Har tagit en stor kopp kaffe, en morgonpromenad i vacker morgonsol och hoppas att jag ska piggna till lite. Har sovit riktigt dåligt i natt och känner mig inte trött, men riktigt risig. Vet inte om det är den kommande stora fullmånen som redan börjar ta över min sömn eller om det är rastlösheten som jag skrev om i går, som även påverkar min sömn.

Vi har inte pratat så mycket om det här med att använda napp. Det beror även på barnet, vissa barn verkar inte ha samma "sugbehov" som andra, så det kanske faller sig naturligt att inte behöva använda napp. Vi beslutade oss i alla fall för att ta med en napp till BB. Jag ser hellre att vårat barn använder napp än en snuttefilt eller tummen.

Dock rekommenderar de inte att använda napp innan man har en fungerande amning.

Barn blir lugna av att snutta och vill då även fortsätta att snutta på bröstet efter att de egentligen är mätta. Tänker man efter, så ser barnen så lugna ut när de ligger vid bröstet eller med nappen, att man själv blir alldeles lugn. En del använder napp endast när det är dags att sova, i sängen, i bilen eller i vagnen. Det tycker jag känns som något vi skulle kunna pröva med. Att inte göra det till en vana att ge napp så fort den gråter eller skriker, då vill jag först veta vad som orsakar det och försöka lösa det, t ex att den är hungrig.

Sedan vill jag ge en av de största anledningarna till att jag vill använda napp när det är dags att sova. Man tror att det kan minska risken för barnet att dö i plötslig spädbarnsdöd. Själva nappsugningen ska stimulera till samordning av andnings- och sväljningsrörelser och barnet får lättare att vakna upp.

Det finns även några nackdelar som de talar om vid nappanvändning,

de kan du läsa om här.

Vad tycker Du om att använda napp?

Kanske har du märkt några fördelar samt nackdelar.

7 kommentarer:

  1. Det är upp till var och en om man ska ge barnen napp eller inte, tycker jag.
    Min son ville absolut inte ha napp men dottern vill ha den, helst jämt ;)
    Men förra året slutade hon med den och under den tiden ställde vi oss frågan, har hon fått napp för sin skulle eller för våra örons skull *haha* ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är också rädd för att vi kommer att använda nappen för att låta våra öron vila ;)

    SvaraRadera
  3. det finns så många olika åsikter om nappanvänding verkligen. som barnmorska har jag på olika arbetsplatser stött på helt olika inställning antingen "javisst" eller "dödssynd" att använda napp. man får nog lita på sin egen magkänsla helt enkelt :)

    SvaraRadera
  4. Många bekanta rådde oss att inte börja med napp så det var vår grundinställning. Efter ett par veckors oavbrutet skrik som inte hade med att han var hungrig eller nåt att göra köpte vi napp och helt plötsligt var hela familjen nöjd och glad! Dock var det lite svårt att hitta en napp som passade vår kräsne son men fick tipset om Nuk som finns i babyaffärer och brukar funka på nappskeptiker. Enda problemet man får är ju när de ska sluta med napp men fördelarna uppväger helt klart nackdelarna om man frågar mig.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Engentligen inte nåt bra, men skit vad det hjälpt oss att få sova och Viggo att komma till ro. Så man får helt enkelt göra det som känns bäst för en själv så resonerar jag även med nr 2.

    SvaraRadera
  6. Håller med att det är helt upp till er. Tror ni märker, känner av själva. För min del som fick åka in akut efter 7 veckor då jag inte sovit mer än ca 40 min max i sträck och totalt bara någon timma-två/dygn sedan förlossningen och totalt var helt körd i botten så hade jag dött utan napp. Den helgen vi åkte in så skulle jag som det heter få vila ut och sova två nätter. Inte ens personalen på Östersunds sjukhus klarade av henne och kom inrullande med henne vid 4 på morgonen med orden: Det går inte tyvärr, du måste ta henne hon har skrikit i 5 timmar.
    På BB när jag låg inne var de ganska negativa mot napp och själv är man ju helt okunnig och "lyder" deras råd och hintar. Under den veckan var hon endast tyst när jag hade mitt lillfinger i hennes mun. Nappen var ett måste för Filippa. Det var inga problem att sluta och hon gick inte omkring med den på dagarna, hade den inte i på nätterna. Så jag är enbart positiv till napp. Dock var det bara en enda napp som dög. MAM nappen.
    Men som sagt, ni provar er fram och hittar det som är rätt för er och framförallt för tussen =)

    Lycka till det kommer att bli SUPER!
    NU väntar vi alla på inlägget - DET inlägget!

    KRAM

    SvaraRadera
  7. Hej! Vår lilla ville verkligen inte ha napp de första 6 månaderna, vi försökte i början men det åkte ut fortare än den kommit in.. När jag väl slutade att amma blev den däremot intressant, måste ha med sugbehovet att göra! Dock bara MAMs napp...

    //Liza

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.