söndag 12 december 2010

Förbereder Luciamorgon.

Kokar risgrynsgröt, förbereder för morgonmys framför Luciamorgon. Jag är så förtjust i Luciadagen. Det är så vackert på något sätt och ljuvlig musik. Det är så att jag kan få en liten tår i ögat, om luciatåget har riktigt vacker sång. Sedan har jag nog med mig fina minnen hemifrån, då mamma alltid väckte oss och tog med oss till riktigt morgonmys framför Luciamorgon. Blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på det och hoppas att jag kan ta med mig den traditionen till lilla tussen i magen.

Receptet jag använder när jag kokar gröten, är det som finns på ICAs grötrispaket. Jag kokar för ungefär 6 personer och använder två hela bitar kanel. När gröten är klar blandar jag i en stor klick riktigt smör samt smakar av med lite socker. När jag sedan värmer gröten har den blivit ganska hård och blandar i mer mjölk. Självklart använder jag alltid standardmjölk (3%) när jag bakar eller lagar mat. Godast blir det, om man använder opastöriserad mjölk. Som man då måste hämta direkt hos bonden.

2 kommentarer:

  1. Låpter väldigt mysigt. För egn del blev det tyvärr en jäktig morgon. Och något luciatåg får jag inte se live i år.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får en trevlig Luciadag med massa luciatåg :)

    Jag har/ska på 2 st, mysigt!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.