tisdag 30 november 2010

Parasiter överallt.

Östersund har fått några nya ord, som hela befolkningen nu pratar om. Orden är parasiter, vatten och Cryptosporidium. De lokala nyheterna präglas av detta och även riksnyheterna har lagt stor vikt vid den här händelsen. Efter att många har insjuknat i magsjuka, så tog de prover på patienter, som visade sig ha parasiten Cryptosporidium. Parasiten kan ge kraftig magsjuka med diarré, magkramper och feber. När så många hade smittats av parasiten, var de tvungen att leta efter källan till den och i fredags kväll, valde man att gå ut med rekommendationer att koka vattnet innan det ska användas. I går kunde de meddela att vattnet vi dricker är orsaken till den magsjuka, som många har haft eller har. Så i dag kokar vi allt vatten. Här kan du läsa mer om magsjukan, Cryptosporidium. Du kan också gå in och läsa på våra lokala medier, om du vill veta mer, ÖstersundsPosten och Länstidningen. Man räknar med att det är flera tusentals som har smittats. Men den utvecklar sig otroligt olika, allt från "bubblande" och orolig mage till diarré i ett par veckor.


Personligen har det blivit alldeles för mycket för mig av det här i media och i dag vid lunchtid, lät jag mina öron vila ifrån det. Det jag tycker är mest jobbigt är att höra hur jobbigt det är att behöva koka allt vatten, vi har åtminstone vatten. Vi hade kunnat vara helt utan vatten! Jag tycker också att det är lite bökigt att behöva tänka på att allt vatten är kokat, men jag tycker inte att det är värt att gnälla över.

Jag är nog en av de som har fått känna på parasiten, men det tog några dygn innan jag visste om det. När man är gravid, tror man att allt som händer med kroppen har med graviditeten att göra. Det har jag fått klart för mig att det inte är. Redan i torsdagskväll kände jag mig illamående och otroligt trött. Det är bara lite mycket nu, var min tanke. När jag vaknade på fredagen kände jag mig riktigt risig och hade det inte varit för att vi hade tid hos barnmorskan och för att det var Henriks födelsedag, så hade jag nog inte klivit upp. Eller så hade jag gjort det, eftersom det bara är graviditeten som tar av kroppen, trodde jag. Timmarna fram till lunch har nog aldrig varit så långa.

Efter lunch i fredags besökte vi barnmorskan, det känns så roligt att vi nu, äntligen, börjar gå på regelbundna kontroller. Blodtrycket var väldigt bra och barnets puls visade på kraftiga, jämna hjärtslag. Lilla tussen ville flytta sig hela tiden, när vi ville lyssna på dem. Däremot var mitt hb-värde väldigt lågt och jag blev nästan glad över att få höra det. Det fanns en orsak till att jag vill somna överallt och det går göra något åt det.

När vi kom därifrån kände jag mig lite piggare och även om jag fortfarande var illamående, så trodde jag inte att det var något konstigt. Henrik fick trevligt besök av både familj och vänner under eftermiddagen/kvällen. När alla väl hade gått, då vände magen upp och ner och ut och in.


Då kände jag att det inte var normalt och under natten fick jag vara uppe ytterligare två gånger. Sista gången vid fem-tiden på morgonen gav jag upp, tog en dusch och la mig i soffan med täcke och kudde. Henrik läser på nätet och vi ser varningen om parasiten. Mitt hjärta slog extra slag, inte för att jag inte ville vara magsjuk, utan för att jag inte visste om parasiten var skadlig för barnet. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och hon kunde lugna ner mig. Resten av lördagen tillbringade jag i soffan, det fanns inga krafter i mig. Redan i söndags kände jag mig bättre och vågade mig utanför dörren. Jag känner fortfarande lite av magkramperna, men magen är "normal" nu.


I söndags tog vi en promenad ner på stan för den årliga Skyltsöndagen på första advent. Det var mysigt. Vi fikade och lyckades få med oss lite presenter hem till lilla tussen...

Kläderna kommer ifrån KappAhl.


I torsdagskväll innan jag åkte på middagen som vi var bjuden på, så var jag på BarnkvällBabyproffsen. Då kom jag också hem med några presenter till tussen...

Täcke, kudde och underlakan till spjälsängen.

Vi har väldigt kallt här nu, men det är så vackert ute. Soliga dagar med snö som glittrar i träden av solens strålar. Det ger så mycket ny energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar och ha en fin dag.