söndag 17 oktober 2010

Recpetdags.

Har precis varit ute på en 45 minuters promenad med Teja och tänkte passa på att ge er recepten på det som bakades och tillagades här i går.

Testade ett nytt recept på Nutella- och jordgubbsbullar, som kommer från Kristina Erikssons bok "Kanelbullar och annat nybakat", som även gick att hitta i Aftonbladets Äntligen hemma bilaga 9-10/10.


Boken kan du hitta hos Bokus.
Jag visste egentligen innan jag började baka de här att de inte skulle vara någon favorit hos mig. Nutella och jordgubbssylt är inte en favorit i bakverk för mig. Men precis som de skriver så älskar barnen dem och jag kan verkligen tänka mig att det är så. Och jag tycker verkligen att de är värda att baka då och då. Här kommer receptet till 20 bullar:

50 g jäst för söta degar
100 g smör
3 dl mjölk
¾ dl ljus sirap
½ tsk salt
1 ägg
Ca 10-11 dl vetemjöl

Fyllning:
Nutella
Jordgubbssylt

Pensling:
1 ägg

Garnering:
Florsocker

Smula jästen i en bunke. Smält margarin eller smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt degvätskan bli fingervarm. Häll lite av degvätskan över jästen och rör så att jästen löser sig. Tillsätt resten av degvätskan, sirap, salt, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en kladdfri deg. Låt degen jäsa i 30 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den något. Dela degen i 20 delar och rulla varje till en slät bulle. Lägg bullarna i formar eller allra helst i en muffinsplåt (bullarna blir höga och fina i en muffinsplåt).
Gör en grop i varje bulle och lägg i ca ½ tsk Nutella och ½ tsk jordgubbssylt. Låt bullarna jäsa i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda bullarna i 225 grader i ca 8 min.
Sikta över florsocker när de kallnat.

Jag gjorde även
Blåbärsglass med kardemumma och whiskey.
Den har vi inte provsmakat ännu, men den doftade ljuvligt gott och jag återkommer om betyg på den. Receptet har jag hittat i boken "Sveriges nya landskapsrätter" från ICA. Bilden kommer från ICA och här hittar ni receptet.


Lycka till!

1 kommentar:

  1. Vilka smarriga saker du har bakat. Nutella är ju sååååå gött.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.