torsdag 20 maj 2010

Svider i benen.

Dagens träningspass:
Backintervall 55 minuter, med solsken och många glada löpare i spåret.

Dessa träningspass som jag har någon sorts hatkärlek till. Men som jag tycker är mycket bra att ha med bland sina träningspass.

De första träningspassen med backintervall kommer jag att lägga i en backe som jag egentligen tycker är för kort, men är bra såhär i början och såklart i skogsterräng. Det tar ca 2 min upp i tempo och då har jag endast en lätt lutning i början. När jag har kört några veckor ökar jag längden och lutningen på backen. En slalombacke är bra, men personligen tycker jag att det är bra om man verkligen orkar jobba på hela vägen upp. Det brukar svida till rejält i benen och mjölksyran är lätt att dra på sig. Så välj din backe noga vid backintervall.
Komihåg att det fortfarande ska vara roligt, och jobbigt!

I dag började jag med väldigt lätt löpning ca 10 minuter som uppvärmning. Men har jag backen en halvtimme bort så springer jag ändå hela vägen ut i ett lättsamt tempo. Sedan körde jag backen i tempo sex gånger med lätt jogg ner, för snabb återhämtning.
Efter intervallerna sprang jag ur kroppen ca 5 km.
Nedvarvningen är jag dålig på och ska bättra mig på den punkten.
Men ett tips är att jogga lätt en kvart innan du är hemma.

Jag har varit lite tung i benen i dag och även om backintervallerna kändes bra, så var jag rätt trött i backarna på rundan. Backintervaller i slalombacken är något jag kommer satsa hårt på
under julimånad för att vara så stark i benen som möjligt till fjällmarathon i augusti. Jag vill gärna gå i mål med ett leende.

Ett tips om man är två som springer och vill göra det lite roligt, är att när en person har kommit upp börjar den andra längst nerifrån. Då får man någon som hejar på under den tyngsta biten, där man helst skulle vilja komma ner till gående. Det finns många fler roliga saker att göra, men det kommer jag att skriva om lite då och då.

Egentligen hade jag ett styrkepass inplanerat i dag också, men tror att jag flyttar det till i morgon. Ska njuta av kvällssolen på balkongen med prinsessan i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar och ha en fin dag.