torsdag 20 maj 2010

Brudöverlämning.

Ibland blir jag så trött på mycket vad gäller jämställdhet och efter att ha sett en del ur kvällens Aktuellt måste jag få ge ut lite åsikter. Har läst om det här i tidningarna och jag kan inte
förstå hur man ens kan diskutera frågan.
Den stora frågan:
Vem ska föra Victoria till altaret?

Att det vore fel att hennes far, vår konung, för henne till altaret är inte jämställt enligt några.

En diskussion som jag hörde handlade om att det vore väldigt gammaldags och det kan jag hålla med om. Men ska allting behöva vara modernt?
Jag vill ha ett kyrkligt bröllop, jag vill att någon för mig till altaret, jag vill ha en lång vit klänning, jag vill dansa första bröllopsvalsen med min far. Gammaldags, traditionell, man får kalla det vad det vill. Men jag vill inte ha det så för att jag känner mig mindre än mannen.

En helt absurd diskussion.

Om Victoria vill ha sitt bröllop, sin dag, på det sättet, tycker jag att hon ska få ha det så. Varför ska svenska folket få bestämma hennes bröllop bara för att hon är drottning. Om Victoria nu vore underlägsen Daniel, då bör de inte ens gå till altaret tillsammans och kungen inte givit sin tillåtelse till ett bröllop mellan de två.
Alla vet, att Victoria är en mycket självständig kvinna och en förebild för många kvinnor. Låt henne då visa vägen för kvinnors egna önskan, som inte följer det som är rätt enligt svenska folket.

Och,
Svenska kyrkan och svenska präster som tycker att det bryter mot den kristna traditionen om att kvinnan har rätt till sin egen frihet och inte är mannens ägodel.

Jämställdhet för mig handlar om att ha lika lön för samma arbetsuppgifter och andra saker i samhället. Att kvinnan och mannen är jämställda i hemmet är inte lika viktigt för mig, så länge man alltid får laga mat och inte vill det osv. Men jag är kanske "gammaldags" där också. Om jag tycker om att laga mat, tvätta och städa, ska jag inte göra det bara för att uppnå jämställdhet? Det är väl då bättre att mannen får göra de saker som de kanske tycker är både roligare och är bättre på.

Den här diskussion går att göra hur lång som helst och alla tycker vi olika och vi är dessutom olika som människor. Tack och lov för det.

Vad tycker Du om Victorias önskan om brudöverlämningen?

1 kommentar:

  1. Magdalena Ribbing hade en förklaring i avsnittet av det kungliga bröllopet i måndags på svt och då var det att en kvinnlig regent har inte gift sig på väldigt många år, dessutom har ingen av såpass hög börd gift sig med nån av så låg rang så då vore det fel om de gick in tillsammans. Han blir först kunglig då han säger ja och kan då gå sida vid sida med henne. Se avsnittet, man förstår debatten på ett annat sätt då :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.