måndag 23 juli 2012

Grekiskt lantbröd.

Till middag i går testade jag ett nytt recept. Kanske inte min favorit då det kändes lite amerikanskt med grillad kyckling på bröd och det är inte vad jag helst äter. Brödet man skulle använda skulle vara ett surdegsbröd, så det bakade jag själv. Det blev ett vanligt enkelt Grekiskt lantbröd. Till två limpor behöver du detta:

30 gram färsk jäst
8 dl ljummet vatten
2 ½ msk salt
6 dl surdeg av vete (här kan ni läsa hur ni gör den)
2 msk ljus sirap
20 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och lös den med det ljumma vattnet. Tillsätt salt, surdeg och sirap. Tillsätt vetemjölet, lite i taget. Och knåda i maskin i ca 15 minuter. Jäs degen under bakduk i ca 2 timmar. Knåda degen och baka ut till två runda bröd och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Strö vetemjöl över och låt dem jäsa under bakduk ca 1 ½ timme. Sätt ugnen på 250 grader. Snitta bröden med en vass kniv och grädda bröden mitt i ugnen ca 40 minuter. Sänk temperaturen till 220 grader när du ställer in bröden samt släng in 1 dl vatten på ugnsbotten, som gör att brödet får en fin skorpa.
 
Brödbakning 120722

2 kommentarer:

  1. Aha, tack för tipset. Har försökt få till skorpa på bröd flera gång, penslat m vatten osv. men inte lyckats. ska prova efter semestern!! Kramar mirja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så gott med den där skorpan och mjukt färskt bröd inuti, mums! :) Och egentligen ska de förvaras i papperspåse för att behålla den riktigt hård, men då blir resten så torrt också tycker jag :( Kramar Sandra

      Radera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.