onsdag 20 juni 2012

Matplanering inför midsommarhelgen.

Hur har ni det såhär nära midsommar? Vi har njutit av dagen och inte har vi prickat av så mycket på listan heller, när vi är ute får jag lite extra motion och springa efter lilla fröken, som tycker att andra sidan vägen är så spännande. Sitter nu och försöker planera mat inför helgen och jag måste verkligen älska mat för jag vill göra allt. Tänkte ni ska få se vad jag har på min lista nu, som jag troligtvis rensar lite och kanske kommer det något nytt. Vad är era favorit på midsommarbordet? Vad har jag glömt?

Midsommarlunch:

  • Västerbottenpaj med créme fraiche, rödlök, gräslök och löjrom
  • Färsk potatis
  • Sill – italiensk sill och sommarlöksill alt skärgårdssill
  • Brödsnurror med örtolja
  • Sillröra
  • Matjessill
  • Gräddfil med gräslök
Här saknar jag något sött, antingen någon tårta eller en rabarberkaka med kardemummamaräng…

Knytkalas midsommardagen:
  • Sill – som ovan
  • Kött att grilla
  • Krämig dillpotatis
  • Jordgubbstårta à la Henrik
  • Snaps
  • Brödsnurror med örtolja – som ovan
Det här skulle jag också vilja göra:
  • Matjessilltårta
  • Sommarsallad med sparris och bär
  • Färskpotatissallad med sparris, sockerärtor och jordgubbar

6 kommentarer:

  1. Mums!! allt låter ju jätte gott, dina gäster lär ju inte vara hungriga efter en dag med er! Så svårt att välja någon favorit, vi är ju sådana som gärna varierar vad vi äter på midsommar! Men en äkta jordgubbstårta är någon inte mycket som slår!

    SvaraRadera
  2. Ååå, vilken smarrig matlista!
    Våra planer inför den stundande helgen, sträcker sig bara för midsommarafton än så länge, då Ivar vaknade med öroninflammation och sprucken trumhinna igår. Typiskt, som Nalle Puh säger. Men, om bara solen lyser på oss, blir allt bra!

    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  3. Oj vad mycket gott! Här. Blir det sill, potatis, kycklingpaj och lax och räkpaj, hallon och brownietårta och grillat. Och massa mer. Glad midsommar Sandra. Och tack för att du delar vardag med oss. Kram!

    SvaraRadera
  4. Ville bara kika in och önska dig och din familj en riktigt trevlig midsommarafton!! Hoppas ni får en helt underbar dag nu! Kram

    SvaraRadera
  5. Hoppas ni fick en riktigt trevlig midsommar! Ingen gick då från ert hus hungriga märker jag :).
    Kram Annica

    SvaraRadera
  6. Men vilket super sug jag fick efter västerbottenpaj med alla dina tänkta tillbehör, muuums fillibaba =) Hoppas att det smakade och att dagen blev trevlig.
    Kram Tessan

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.