fredag 25 maj 2012

första jordgubbarna.

Det har varit väldigt mysigt att ha Viljas morfar här på eftermiddagen och även om regnet kom tidig förmiddag, så grillade vi och åt inomhus. Morfar hade med sig de första jordgubbarna till efterrätt i år och även om de ännu inte är svenska, så var de väldigt goda.
 
Efter ett tips från Julia, så gjorde jag en krämig potatissallad som jag vill rekommendera till er. Det finns inga exakta mått, men du gör den på kokt färskpotatis (jag använde vanlig potatis), creme fraiche, majonnäs, gräslök, vitlök, salladslök, smörgåsgurka, peppar och salt. Till det åt vi grillad kyckling på en marinad som jag gjorde på olivolja, soja, vitlök, sambal oelek, salt och peppar.

Nu känns det att det är dags att fylla på med sommarmat här hemma och jag vill gärna att ni lägger ut era favoritrecept eller att ni tipsar om era absoluta favoriter här. Sallader, marinader, efterrätter, allt! Det är så roligt att kunna testa nya fräscha sommarrätter.

1 kommentar:

  1. Grillat är verkligen den godaste sommarmaten. Vad kul att det gick bra för dig på tävligen :)
    Och nej, vi väntar inte smått. Men min kusin, som varit som ett extrabarn hos oss, fick en liten flicka igår kl 22.50. Så nu är jag en stolt "nästan" mormor. Hon är så söt lilltösen, vill bara åka dit och gosa, men jag måste hålla mig till nästa helg :(
    Trevlig helg på dig!
    Kram Annica

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.