fredag 13 april 2012

Grön såpa.

Vi började dagen långt före tuppen även i dag. Så jag och Vilja började morgonen med skadedjursbekämpning. Några av mina aster har fått något, som jag inte riktigt vet vad det är. Läste om något som det kan vara, men kommer faktiskt inte ihåg namnet. Så vi blandade 2 tsk grön såpa med 1 liter vatten och hällde upp i en sprayflaska, sedan gick vi hårt på de som är skadade. De har även fått en egen plats nu. Egentligen är det gul såpa man rekommenderar att använda, men har ingen sådan hemma och då kanske grön såpa är bättre än inget. Om någon av er känner igen vad det kan vara tar jag tacksamt emot tips från er. Även i dag strålar solen på oss och vi som hade tänkt åka in och leka på Jamtli i dag, stannar hemma och njuter av vädret. Kan det bli så att vädret håller i och att det blir grillning i kväll?
 
 
 
 
120412. Lilla älsklingen som numera springer fram, klättrar, kryper ner i saker och är nyfiken på allting. Något som är roligt är att få plocka upp och inspektera matkassarna. Vi drar alltid fram pallen till fönstret och väntar på att pappa ska komma hem. Vi noterar även att tand nr 10 har tittat fram, i högra underkäken, även den lite längre in. Vi visste att den var på väg då det var väldigt infekterat där för någon dag sedan.

3 kommentarer:

  1. Jag har ingen aning om vad det kan vara, jag är mer plastblomma-typen, haha! Och de brukar inte råka ut för såna angrepp ;)

    Låter härligt med grillning, det är en av de stora fördelarna med att bo i hus kan jag gissa. Vilken frihet! Hoppas det blir gott om det blir av! Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  2. Vilja är så duktig som är med dig och pysslar jämt! Det ser så attans mysigt ut. Hoppas att du får fin fredagkväll.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja absolut då delar vi samma tanke. Jag tycker det är jätte viktigt att barnen få vara med i vardagssyslor och självklart att man försöker pyssla med barnen, har till och med gjort en flik med barnakul på bloggen med lite tips på bra pyssel. Ibland kan man ju bli lite inbiten på vissa grejor och vissa dagar kommer man inte helt enkelt på något pyssel att göra (har lite pysselabstinens och tycker att det är så nyttigt att få pyssla och skapa för barnen så jag försöker göra det så ofta jag kan). Det senaste som vi gjort två gånger är helt enkelt att gå ut på promenad i skogen hämta hem lite kottar och grenar som vi sedan har målat, jätte uppskattat, frågan är bara vad man ska ha dem till senare, just nu så står de i en kruka på balkongen och det är faktiskt rätt fint det med, funderar på att göra något slags vindspel eller dylikt. Bara fantasin sätter gränser :P

    Hoppas allt är toppen med er! kramar!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.