måndag 27 februari 2012

Något som får det att vattnas i munnen.

En ny vecka är här och dagen har jag tillbringat på en kontorsstol och Vilja och pappa har varit och lekt med de andra barnen. Fick ett mms från när de lekte med dockor i det ”lilla huset”. Hon börjar bli stor vår lilla tjej. Nu har jag dragit några drag med penseln och ska snart krypa ner i sängen för lite sömn. I morgon ska vi leka och sjunga på barnrytmiken och vi längtar lite extra mycket eftersom vi förra veckan var hemma i sjukdom. Bjuder på ett recept som har hamnat bland mina favoriter. Ett surdegsbröd från Leilas, One more slice. Leila skriver i boken att det är ett rätt tungt bröd som ska skäras i tunna skivor och är god på ostbrickan. Det är ljuvligt och jag kan äta det till frukost, kvällsfika eller på ostbrickan. Ett måste att testa bland er som tycker om att baka bröd.

Mandelbröd med torkad frukt.

1 bröd

6 dl torkad frukt (Leila rekommenderar russin, tranbär och aprikoser, jag använde 3 dl russin och 3 dl aprikoser)
25 gram färsk jäst
3 dl ljummet vatten
½ dl mörk sirap
1 ¼ msk salt
½ dl surdeg av råg
½ dl surdeg av vete
3 dl grovt rågmjöl (jag använde ekologiskt rågmjöl)
4-5 dl vetemjöl
3 dl sötmandel

Lägg russin (och eventuella tranbär) i blöt i 30 minuter. Låt dem sedan rinna av ordentligt. Skär aprikoser i små bitar. Smula jästen i en bunke och häll över vattnet så att den löses upp. Tillsätt sirap, salt och surdegarna. Tillsätt rågmjölet och vetemjöl. Knåda degen i maskin på medelhastighet i ca 12 minuter. Arbeta in frukt och mandel för hand i degen. Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakduk i 2-3 timmar. Baka ut degen till ett runt bröd och lägg det på en plåt med bakplåtspapper och låt strö över lite vetemjöl och låt jäsa i ytterligare 1 ½ timme. Sätt ugnen på 250 grader och låt den bli varm och sätt sedan in brödet och sänk värmen till 200 grader. Häll 1 dl vatten i botten på ugnen. Grädda i ca 45 minuter.

 
Njut sedan av ett underbart gott bröd.

2 kommentarer:

  1. Trots att jag älskar att baka och då i synnerhet bröd, har jag aldrig testat att baka surdeg. Jag bakar ofta när jag känner för det och en surdeg kräver ju lite mer planering än så.
    Hoppas du får en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vilken underbar liten Vilja! Vackert barn :)

    Åh måla och baka bröd haha, precis det jag pysslar med just nu (fast jag bakar olivbröd hehe).

    Lycka till med målandet!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.