söndag 29 januari 2012

Blomkålsmos.

I veckan gjorde jag blomkålsmos med lax till. Det var verkligen supergott. Vilja fick också smaka det dagen efter och det var mums tyckte hon. Laxen gjorde jag på ett väldigt enkelt sätt. Frusna laxfiléer som jag skar ett snitt i och la i ädelost och flingsalt, sedan in i ugnen.

Till blomkålsmoset behöver du:

ett blomkålshuvud
2 dl grädde
50 gram smör
½ burk philadelphiaost
salt och peppar
Bryt blomkålen i små buketter och lägg dem i en kastrull, häll över grädden och en klick smör. Låt koka så att blomkålen drar åt sig en del av vätskan och mjuknar. Rör om lite då och då så att det inte bränner i botten. Tillsätt sedan osten och smaka av med salt och peppar. Rör om hårt så att blomkålen inte är i för stora bitar. Servera.

6 kommentarer:

  1. Låter underbart gott så detta skriver jag upp på matlistan i veckan =) KRAM

    SvaraRadera
  2. oj vad gott det där såg ut! det måste nog provas här hemma!

    SvaraRadera
  3. Blomkålsmoset vill jag gärna testa...hoppas bara jag kan få karlskrället att vilja äta det också...han har en viss ovilja mot såkallad "kaninmat":(
    Nu ska jag scrolla runt här å se om det finns några bilder från huset...är jättenyfiken och har aldrig varit inne här förut:)

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Det var länge sedan jag gjorde, men det är ju så gott - tack för tipset!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det här måste jag testa,
    kul alternativ till den ständiga potatisen.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.