torsdag 15 december 2011

Smakrik kryddsill.

I dag har vi hunnit med att lägga in lite sill, Henrik gjorde lingonsill häromdagen och i dag gjorde jag Smakrik kryddsill. Ett recept som jag hittade i Amelia Jul. Det har varit en lite körig förmiddag för mig, då Vilja inte ville sova, tvättmaskinen inte fungerar och kakelugnen inte vill eldas i. Men som tur är brukar saker och ting bli bra och nu är det bara tvättmaskinen som ska fixas. Ett tips från min mamma är att kolla om filtret är rengjort, så det är nästa sak att göra här hemma.

Har Du någon favoritsill som du vill dela med dig av?

 6 sillfiléer i bitar
1 gul lök
1 röd lök
1 msk kryddpepparkorn
6 lagerblad
2 stora morötter

Lag:
3,5 dl ättiksprit, 12%
5 dl vatten
4 dl socker

Koka upp lagen så att allt socker är löst och låt det svalna. Krossa kryddpepparkorn, skiva morötter och skör löken i tunna ringar. Varva sillbitar med grönsaker och kryddor. Slå över lagen och förvara i kylskåp minst två dagar innan den ska serveras.
Vi har även hunnit med att baka omgång nummer 2 av Colasnittar,
såklart är receptet hämtat från Leila.

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2.25 dl vetemjöl
0.5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

Rör ihop smör, socker och sirap. Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan ner det i smeten. Dela degen och rulla dem till längder och lägg på en plåt. Platta till lite och räffla dem med en gaffel. Grädda dem 13-15 minuter i 175 grader. Låt dem sedan kallna lite innan du skär dem i bitar.

4 kommentarer:

  1. Åh så gott med kolansittar.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. jag måste bara säga att jag läser varje dag från mobilen och följer ert nya liv i huset, sååå mysigt :)

    så stor hon ser ut med gåvagnen ! helt galet vad fort det går :)

    SvaraRadera
  3. ohhh kanske man skulle testa, min sambo gillar kryddsill

    SvaraRadera
  4. Sv: Åh vad tråkigt att du inte var nöjd med sminket från ELF. Funderar på att ge det en chans.
    Så söt hon är Vilja och så kul med ert hus, längtar efter fler bilder =)
    Trevlig kväll

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.