fredag 30 december 2011

Musen Rut.

"Vi har fått ett husdjur, se vilken tur. En alldeles egen mus i vårat hus.
Hon heter Rut och säger tittut.
Nu önskar vi att hon flyttar ut, annars vi måste hitta på en massa bus".

Ja, så lät godnatt-visan för Vilja i kväll och den fungerade alldeles utmärkt. Och det stämmer, vi har fått en alldeles egen husmus. Vi såg den smyga (läs springa) över golvet. Så himla äckligt, men jag har smält det lite och fått intalat av andra att det nog är något vi får räkna med att se lite då och då. Samt försöka få bort där de kommer in och vet ni, här är alltid så tyst. Men i går hörde jag minsann den här lilla Rut när hon hälsade på. Nu är det råttfällor, elektronisk råttjägare och vattenhinkar här hemma, så i natt ska jag lyssna efter att få höra Rut igen. Tyvärr lyckades jag skrämma lillskruttan, när jag ryckte till, så hon blev så rädd och ledsen. På bilden nedan ser ni Vilja i morse när hon hjälpte mig att klyva ved till vedspisen med sin nya verktygslåda som hon fick av storkusin Cevin och Nathalie. Mycket populär här hemma.
 Hyacinter är underbara den här tiden på året, i alla färger. De är inte bara vackra, utan dofter ljuvligt också. Här har ni en rosa som blommar så fint nu.
 Jag satte den i en genomskinlig vas, la på lite grönmossa och ställde dit ett hjärta i näver. Så fint.
Den här ljuvliga amaryllisen blommar igen, hög och vacker. Den ska jag bevara riktigt efter att den blommat klart och hoppas att den blir lika fin nästa år igen.


Lite granris i en kanna med röda små sidenband blev fint i fönstret. Samt en apelsin med nejlikor och ett rött band hör julen till och såklart en skål med färska dadlar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar och ha en fin dag.