måndag 21 november 2011

Skurhinken.

Tänkte att ni måste få höra hur det gick för mig att laga Tjälaknöl i går. Det gick bra, jag kände mig faktiskt rätt stolt över mig själv, att lyckas med en sådan "vuxensak". Den fick vara i ugnen lite för länge, så det blev inte lika rosa som jag hade önskat. Men nu har jag lärt mig att termometern har rätt. Till köttet serverade jag potatisgratäng och en enkel sallad med tomater och fetaost. Jag lyckades även göra årets första julbakning, saffransbullar. Har aldrig lyckats göra fina saffransbullar, men i går såg det mer ut som om att någon hade lagt hela degen på plåten. Tur att det är insidan som räknas. Ni får även en bild på sötnosan från i går, hon ville väldigt gärna vara med och skura golvet.

 Hon är så söt när hon står upp. Hjärtat.
Gårdagens måltid, här får ni receptet på hur ni lagar en Tjälaknöl.

En bit fryst nöt- eller älgkött. (Jag använde en fransyska, nöt)

Saltlag:
1 liter vatten
3/4 dl salt
1 tsk socker
1/2 tsk krossad svartpeppar
2 smulade lagerblad
15 krossade enbär

Lägg det frysta köttet i en ugnsform. Låt det tina i nedre delen av ugnen på 100 grader. Det tar ett par timmar för en bit på drygt 1 kg. Stick in en stektermometer och låt köttet stå kvar i ugnen, det tar mellan 7-10 timmar innan det är klart. 60 grader är rött kött, 70 grader för rosa och 75 grader för helt genomstekt. När köttet är klart kokar du upp vattnet till lagen och tillsätter de övriga ingredienserna. Låt koka ca 5 minuter. Lägg det varma köttet i en trång bunke och häll över saltlagen, hela köttet ska täckas. Låt stå i 4-5 timmar. Ta upp köttet och vira in det i folie till att det ska serveras. Det är absolut godast att serveras kallskuret.


Det känns verkligen som att julen är nära när man får äta nybakta lussebullar och dricka glögg framför tvn. Här får ni receptet på lussebullarna som jag bakade. 32 stora bullar.

1 paket jäst
150 gram smör
5 dl mjölk
1 burk kesella
0,5 tsk salt
2 dl socker
3 paket saffran
1 stk ägg
ca 17 dl vetemjöl

Pensling och garnering:
Ägg och russin

Smält smöret i en kastrull och blanda ner kesella, mjölk och saffran. Värm till 37 grader. Smula jästen i en degbunke och tillsätt vätskan, rör till att jästen har löst sig. Tillsätt salt, socker och ägg. Rör ihop allting och tillsätt sedan mjölet lite i taget. Degen ska vara lite kladdig när den är klar. Låt degen jäsa under bakduk 45-50 minuter. Knåda degen sedan på bakbord och dela i 32 bitar. Rulla varje del till avlånga rullar och forma dem sedan som lussebullar. Lägg bullarna på plåt och låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Pensla dem med ägg och russin. Grädda dem mitt i ugnen på 250 grader i ca 8-10 minuter.

6 kommentarer:

  1. Vad häftigt att du gjorde tjälaknöl. Har alltid funderat på vem som gör det, hihi! ;-D

    SvaraRadera
  2. Skoj att du kikar in hos mig ;)
    Jag kom på sen att det måste varit ni som också var på Tivars, ni satt innanför dörren va? När jag såg dig kände jag igen dig på nåt vis men kunde inte placera, haha! Jämtland är stort men ibland inte...
    Tänkte först när jag såg rubriken på detta inlägg att det inte gick så bra med tjälaknölen men när jag läste vidare märkte jag ju annat...ha det bra!

    SvaraRadera
  3. men mums vad gott ! :)

    och där STÅR hon ju, herregud.. finaste tjejen ! Vad stor hon blev helt plötsligt :) hihi

    SvaraRadera
  4. =) Det var super trevligt med kalas! =)

    Fan vad alla bakar! Nu får jag se till att komma igång med bakningen inför julen! =) Ser alla är så duktiga överallt. Ska försöka ta mig tid i veckan. Men svårt när man har en liten. Men kanske när han sover middag. :)

    SvaraRadera
  5. Lussebullar ska jag också baka någon dag, så gott (om man lyckas!)

    I helgen blev det pepparkakor istället ;)

    SvaraRadera
  6. Så kul med lite juligt! Säger som du, huvudsaken är att bullarna smakar bra. Såg att du hade 3 pkt saffran.. Kanske skulle testa det nästa gång..

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.