torsdag 27 oktober 2011

Tandhygienist och fika med mammor.


I dag har vi varit och träffat en tandhygienist. Hon informerade om barnens tänder, skötsel och råd. Personligen tycker jag att hon var väldigt bra, så bra att jag själv nu funderar på att byta tandläkare. Vilja fick en söt tandborste, som hon roade sig med en stund, innan hon somnade i min famn. Vill dela med mig av lite information, en del saker är mer självklara än andra och jag kommer nog inte ihåg allt heller. Om ni inte har möjlighet att få den här information på er BVC, ring gärna en tandläkare nära er eller ställ frågor här, så ska jag försöka besvara dem. Efteråt gick jag, Laila, Linda och Marie till Törners för lite lunch och fika.
  • Man ska hjälpa barnet att borsta tänderna till att de är 10 år. Innan dess har de inte den riktiga motoriken för att kunna borsta riktigt rent.
  • Använd barntandkräm, lika mycket som barnets lillfinger-nagel. Fluor är farligt i stora mängder, så håll dessa produkter borta från de små.
  • Redan när de första tänderna kommer ska man borsta tänderna på dem, två ggr per dag. Morgon och kväll.
  • Det kommer en period, då barnen inte alls kommer att tycka att tandborstningen är intressant. Hon visade att man då kan hålla dem i famnen, som när man ammar eller ger flaska. Ett tips var också att man kan stoppa ett finger bakom bakre tanden, då kan de inte bita ihop och inte heller bitas. Låter kanske elakt, men friska tänder är viktigt.
  • Man ska försöka få en rutin på hur man borstar och inte glömma tuggytorna. De ytorna är det väldigt vanligt att det bildas karies på hos små barn.
  • Tandvård för barn finns med i barnkonventionen, du är alltså skyldig att låta ditt barn gå hos en tandläkare. Första besöket är normalt vid 3 år.
  • Om man innan 3 år upptäcker något konstigt med tänderna, t ex karies. Så ska man kontakta tandläkaren, så kan de eventuellt behandla det i tid.
  • Tandborstningen rekommenderas att vara ett av de sista man gör på kvällen, alltså ingen välling eller mat efteråt. Det har visat sig att barn som får somna med vällingflaskan, har mer karies.
  • Det ska gå två timmar mellan måltiderna, så att tänderna hinner "vila".
  • Ge inte barnet söta drycker mellan måltiderna, och låt dem inte småäta frukt timmarna mellan måltiderna/mellanmålen.
  • Om barnet ramlar och slår tänderna ska skadan anmälas till försäkringsbolaget.
Det var säkert många fler saker som hon tog upp, så eventuellt uppdaterar jag listan. Vi har några saker vi kan förbättra här hemma. Dels använder jag för mycket tandkräm till Vilja och vi borstar hennes tänder bara en gång per dag. Min tanke var att hon skulle göra det allra sist på kvällen, men en trött mamma tyckte att det var bekvämt med vällingflaskan. Så nu är det skärpning på mig och tandborstning av de två små tänderna innan sovdags.

Hon pratade om att en av tankarna bakom rekommendationen att börja borsta tänderna två gånger per dag direkt när det kommer upp en liten tand, dels är för att man ska få en rutin på det. Många "glömmer" lätt bort det i stressen att hinna till dagis och jobb om man inte har en bra rutin. Jag håller med henne. Även om jag hör till dem som borstar tänderna minst tre gånger per dag.

Hur gör Ni med tandborstningen hemma hos er?
Vilja testade sin nya tandborste. I dag fick hon inviga sina nya strumpbyxor från Lundmyr Of Sweden, som vi köpte till henne på Underbara barn-mässan. Vita med guldkronor och gullunge under fötterna och på rumpan. Ska se om jag kan ta en närmare bild på dem senare.

6 kommentarer:

  1. Har köpt tandborste och tandkräm till Elsa fast ingen tand spruckit ut än, men vill vara förberedd! Tänker börja borsta omedelbums, så hon lär sig =)

    Kram till dig och fina Vilja!

    SvaraRadera
  2. jag vet faktiskt inte tyvärr, men de luktade såå himla gott och Alva blev supermjuk och go efter badet :) hihi.

    så fin hon är i sina nya strumpbyxor, Lundmyr har ju SÅ mycket fint !!

    kram och ha en fin kväll !

    SvaraRadera
  3. hihi gud vad lustigt, det köpte jag också :D "höststjärna" hette dom, såå fina ! :)

    SvaraRadera
  4. Vi borstar morgon och kväll, har gjort det sedan tänderna sprack igenom, och Elly älskar det!

    SvaraRadera
  5. Intressant med tandinfo, hos oss är det några veckor kvar till informationen från Folktandvården så kul att läsa lite i förväg.


    Jag tycker absolut att det är viktigt att borsta tänder 2ggr varje dag från att de är små och känner att jag har ganska bra koll på läget :) Men att sätta ett finger i munnen om de trilskas känns inte riktigt okej för mig, det känns som att man verkligen ber om problem med tandborstningen i framtiden då? Av samma anledning ska vi nog vara noga med att hitta en bra tandläkare och sköterska den dagen det blir dags för det, positiva upplevelser för framtiden :)

    SvaraRadera
  6. Vet du, vi skulle ha tandinfo igår men tandhygienisten dök aldrig upp. Snopet. Jag vet inte om det kommer ett nytt tillfälle... Din lista var rätt bra iaf! Jag har hittills borstat Stellas tänder endast på kvällen men ska börja med morgon och kväll.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.