lördag 5 mars 2011

Vegetarisk canneloni.

Eftersom jag skulle laga middag till mig själv i kväll, så ville jag ha något som gick snabbt att göra och som ändå faller mig i smaken.
Gick in på Allt om mat och hittade ett recept för
Canneloni med quornbitar, spenat och mascarpone.
Väldigt enkelt att göra och väldigt gott.
Receptet nedan räcker till ca 2 personer.
4 stk färska lasagneplattor
1 pkt Kelda ostsås
150 g quornbitar
50 g färsk spenat
100 g mascarpone
Olivolja
Salt & Peppar
Fräs spenat och quornbitar i olivolja. Salta och peppra. Blanda i mascarpone och ställ sedan åt sidan, så att det får svalna lite.
Ta fram en ugnsfast form och häll en del av ostsåsen i botten. Fördela fyllningen på lasagneplattorna och rulla ihop dem till rör. Placera ut dem i formen och häll över resten av ostsåsen.
Gratinera dem i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter.
Servera med sallad och en tomatsås.
Hade vi varit flera hade jag ansträngt mig mer över tomatsåsen. Nu blandade jag stark chilisås med pressad vitlök, salt, torkad basilika och lite oregano. Även om jag tycker att det blev väldigt gott.
Skulle även baka semlebullar, men på något sätt så lyckades jag få dem riktigt degiga. Tror inte att min hjärna hänger med riktigt när jag sysselsätter mig med för många olika saker...
...så de smakar ungefär som om jag hade tagit en av bullarna ovan och ätit...

3 kommentarer:

  1. Tänkte på dig när jag gick på stan igår. Det är mycket romantik i inredningsbutikerna just nu :)

    Kram Veronica

    SvaraRadera
  2. Tänk 10 dagar kvar!! Shit! Börjar du bli nervös!?

    Bakade också Semle-bullar häromdagen, degen var väldigt kletig men när det hade jäst blev det bättre och det gick att knåda degen helt normalt. Brände dock en plåt med bullar men resteraden blev ju bra... =) Längtar tills på tisdag!

    Ha de,Kram

    SvaraRadera
  3. Veronica: Ja, det är så mycket fint nu :) Vill så gärna höra hur det har gått för er i dag. Vi ringer i kväll. Kramar från Sandra

    Lina: Jag är faktiskt inte nervös, jag vet inte varför. Tycker nog att det ska bli spännande med förlossningen och allt :)
    Sedan undrar jag väl varje dag hur jag ska lyckas vara mamma ;o)
    I morgon får vi äntligen är massor av semlor, utan att få dåligt samvete :)
    Du ser väl till att ta hand om dig själv i massor?!
    Kramar Sandra

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.