torsdag 17 mars 2011

Medelhavssoppa.

I går blev det rätt sent innan vi började tänka på middag och då tycker jag att soppa är en bra maträtt. Oftast tar de heller inte så lång tid att tillaga.
Det blev en Medelhavssoppa. Det här behöver du:
1 gul lök
200 g fänkål
2 msk olivolja
400 g tomater hela på burk
2 stk fiskbuljongtärningar
10 dl vatten
400 g hoki- eller sejfilé
3 msk timjanblad
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
Skala och hacka löken. Ansa fänkålen, skär i bitar. Fräs detta i olja ca 3 minuter. Tillsätt tomater, buljongtärningar och hälften av vattnet. Låt koka upp under omrörning och låt sjuda ca 10 min under lock.
Skär fisken i tärningar och koka ca 5 min eller till att fisken är klar. Mixa soppan med en mixerstav och tillsätt resten av vattnet. Koka upp allt och blanda i timjan samt salt och peppar.
Till soppan serverade jag creme fraiche och vitlöksbröd.
Receptet hittade jag hos Allt om mat.

4 kommentarer:

  1. Såg smarrigt ut. =) När jag går in här om dagarna undrar jag alltid om vi ska finna dig "borta". Hoppas du mår bra och njuter på av väntan. Kram

    SvaraRadera
  2. Vad fin du är med din mage Sandra! Och vilken skön blogg du har, så kärleksfull och varm på något vis!

    Jag önskar er all lycka med er kommande bebbe.

    Ang mina Novita skor, de är helt underbara, ett av de bättre skoköpen faktiskt, och mycket mycket elegantare och snyggare än converse, de passar bra till allt, till kjol, klänning, jeans och till klänning är det så fint just för att NOvita är i skinn och har en nättare utseende. Jag har inget att klaga på faktiskt. Vill man vara lite annorlunda så är dessa ett kap, I promise=)!

    Kram A

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut. Själv åt jag en jättegod thaisoppa till lunch.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för det receptet !!
    Jag gillar soppa.
    Ha en fin fredag.
    Kram Helene.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.