fredag 16 juli 2010

Herr Ormvråk.

I eftermiddag har jag och prinsessan njutit av solen in i det sista. Först hämtade jag henne och tog med henne en liten stund på kontoret. Hon fick gå lite som hon ville för att hitta någon plats som hon helst ville ligga på. Jag anade att det skulle bli i närheten av mitt skrivbord, men hon intog rummet bredvid, den röda mjuka härliga mattan. Där hade hon alldeles lagom kontroll över vart jag var.

Sedan gick vi och satte oss på balkongen och läste, så härligt. Gick med ett par skor till vår finaste (som jobbar dygn i dag). Läste lite till på balkongen... ...sedan tyckte jag att temperaturen var alldeles lagom för en löptur, så att hunden också kunde följa med. Packade en liten ryggsäck med vatten, kamera, liten handduk, extra sportbh. Jag tänkte faktiskt ta ett dopp med T efteråt i Storsjön (en fågel viskade i mitt öra att det faktiskt går att bada nu...) Men solen började försvinna när vi närmade oss stan igen, så då blev det inget dopp.
Det var en otroligt härlig löptur. 75 minuter blev det totalt.
Ett Jag-Älskar-Löpning-pass. En vacker prinsessa som precis har haft vätskepaus.


För några veckor sedan såg jag en rovfågel som jag ville veta vad det var för någon. Ormvråk (Buteo buteo), var svaret jag fick och jag kollade läten på YouTube och tänkte att det måste vara den.I dag mötte jag den igen, på exakt samma ställe. I dag var den faktiskt lite läskig. Cirkulerade runt oss i luften och skrek. Den tyckte att vi var på lite fel område. Och vem vet, han kanske tar fel på mig och en daggmask.

Bilden ovan på Ormvråken har jag lånat här.


Här följer små videoklipp som jag hann få på mitt och Herr Ormvråks möte. Synd att jag inte vågade eller hann ta fram kameran när han vände och seglade lågt mot oss när vi började springa igen, det hade kunnat bli en fin bild på honom. Han var mycket ljusbeige under vingarna och mörk brun på ovansidan, en riktigt snygging den där Herr Ormvråk.



3 kommentarer:

  1. Ja, det är en vacker fågel. Säkert fanns där kanske ett bo i närheten då den betedde sig så och på samma ställe. Jag kör på ormvråkar nästa varje vecka, här kryllar det av dem. Glada, Ormvråk finns det gott om, även en del örn. Så häftiga fåglar, det gör ont att köra ihjäl dem.
    Vilken underbar grusväg föresten, jag älskar verkligen grusvägar.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att de är vackra, det tycker jag nästan att alla fåglar är. De symboliserar frihet för mig.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.