torsdag 27 maj 2010

Jamtli 100522.

VårmarknadJamtli i Östersund.

En kalv av en fjällko.

Fjällkon är i dag inte så vanlig på gårdar runt om i Sverige, det finns olika anledningar. Men en av dem är att de inte ger så mycket mjölk, som andra koraser. Statens jordbruksverk ger i dag ersättning för att kunna bevara den här rasen. Den är även anpassad för att klara ett kallare klimat.



En som inte tog så allvarligt på att det var barn och vuxna som sprang runt som om de aldrig hade sett en ko förut.

Tuppen i hönsgården.
Jag har själv fobi för höns, så när den här tuppen närmade sig, backade jag rätt fort undan.
Han fick gärna vara tuppen i hönsgården för min del.





Man får se hur det går till att baka tunnbröd.
Det doftar ljuvligt i den här bakstugan.

Självklart passade vi på att vara med och "leka" lite när det erbjöds. Har man inga egna barn, får man vara barn själv. Här ovan är det kobingo. För er som aldrig har varit med på kobingo, så gissar man i vilken ruta som kon ska bajsa och gissar man rätt har man vunnit. Den här kon valde att inte bajsa alls, utan kissade (i fel ruta). Man kunde även vara med på Getrace, där tre getter tävlade på en bana om vem som var först i mål. Man skulle alltså gissa på vinnaren. Jag hade fullt upp med att se på alla djur, så jag missade detta. Någon annan fick stå som vinnare på det här...

Killingarna ligger och värmer varandra i ett kallt och regnigt väder.


Bocken fick vandra lugnt för sig själv i en egen inhägnad.

1 kommentar:

  1. Farmor hade höns och "lånade" grannens tupp ibland.... jag är inte befriad från tuppskräck för det *ler*!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.