söndag 25 april 2010

Klevfjället 100425.

Här kommer lite bilder från ännu en underbar dag.
Vet inte om jag kanske borde ha döpt det här inlägget till:
Jakten på att få se alla Sveriges största rovdjur.
För visst är det så att ögat ser, det den vill se?...
Förutom alla renspår, så var det ändå andra spår som visade sig, riktigt vad det är vet jag inte, och eftersom spåren inte var helt färska är det kanske inte säkert, att någon annan heller kan säga vad det är.
Men med min goda fantasi, så ser man allt...
Bilden nedan, är väl en järv, om jag inte har helt fel.
Om någon vet att järven brukar släpa sitt byte, får ni gärna kommentera här, för det var på flera ställen, som det såg ut som om den hade släpat runt på något...

Här är väl kanske mina "drömspår", men jag ville gärna tro att det här var björnspår, som sträckte sig i ett promenadstråk över fjället. De kändes alldeles för stora för att vara ett lodjur, men ett tränat öga ser kanske det fort...
Det låter kanske som en konstig önskan när man är på fjället, men jag skulle så gärna vilja se en björn (förutom på en djurpark). Kanske inte på alltför nära avstånd, men en bit bort, så att jag bara kan få stå och se på den...
Tror ni att jag skulle lägga benen på ryggen och springa med ett hjärta som slår lite extra fort?

Det här spåret har jag inte riktigt kunna sätta vad det är för djur,
men kan det vara ett lodjur?

?...

Blå vacker himmel tillsammans med en mycket gammal kvist.


På stenväggarna rinner smältvattnet under isen,
harmoniskt att lyssna till det porlande vattnet och vackert att se på.
Det här är jag svag för.

Såklart att man måste ha prinsesstårta till fikapausen...
Om ni undrar vad jag firade,
så har jag en anledning att fira varje gång jag får vakna bredvid finaste.
En fin tjej ligger och vilar sitt huvud och njuter av den vackra utsikten.

Med två härliga dagar i minnet,
kan jag nu gå och vänta in John Blund och se framemot en arbetsdag i morgon.
Sov så gott kära läsare.

2 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska bilder, det är nästan så att jag längtar lite efter vintern när jag ser dem, men bara nästan ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder. Tippar dock inte på björn med tanke på att de inte går sådär rakt på "led" så att säga. De är så stora att de inte sätter fötterna framför varandra. Lo eller järv blir svaret.
    Det nedre m "vassa" klor helt klart lodjur men det suddiga... svårt. Beror på hur det ser ut sedan.
    Visst är det kul med djurspår och tanken på att de gått där så nyligt.
    Och du behöver inte vara rädd om du ser en björn. Den är tusen gånger räddare för dig. Se det som en ren ära att få uppleva det. Dock kanske lite försiktighet bör tagas nu när de vaknar och är hungriga och lite yra. Inte hungriga på att äta dig men kanske irriterade om de blir störda vid något gammalt kadaver.
    De vill aldrig äta dig. Mer härliga bilder Sandra, härligt=)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.