onsdag 13 februari 2013

Pavlova med lime- och passionscurd.

Jag sitter inte så ofta framför tvn, men Sveriges mästerkock tycker jag väldigt mycket om och det är nästan så att jag kan boka in det i kalendern. I ett program fick de göra en Pavlova och inspirerad blev jag. Så helgen efter hade jag gjort min första Pavlova med fint resultat. Pavlova med lime- och passionscurd.
Receptet är Sigrids och lime- och passionscurden var så god, så att jag åt den till glass några dagar efter. Receptet är för fyra personer.

Marängbottnar
3 äggvitor
3 dl strösocker
1 tsk citronsaft
2 tsk maizena

Lime- och passionscurd
2 lime (zest från en och saft från båda)
3 passionsfrukter
25 g smör
0,75 dl strösocker
1 äggula
1 ägg

Garnering
3 dl vispgrädde
Fikon
Carambole
Kiwi
Banan
Physalis

Marängbottnar: Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna riktigt hårt. Tillsätt lite socker i taget och vispa till att marängen är glansig och bildar små toppar. Blanda i maizena. Häll smeten i en sprits och spritsa ut runda bottnar på ett bakplåtspapper. Ca 12 cm i diameter. Spritsa ett par extra varv runt om så att det blir en fördjupning i mitten. Grädda och sänk efter 15 minuter värmen till 100 grader och grädda i ytterligare 30 minuter. Marängen ska vara hård utanpå och krämig inuti. Låt dem sedan svalna på galler.

Lime- och passionscurd: Koka upp vatten i en stor kastrull till vattenbad för att sjuda lime- och passionscurden. Riv zesten från limen och pressa ur saften. Passera innanmätet från passionsfrukterna i en sil genom att skrapa runt det och pressa det hårt mot kanterna med en slickpott så att saften rinner ut och kärnorna stannar kvar. Smält smöret i en kastrull och blanda i socker, äggula, ägg, limesaft, passionsfrukt och zest. Ställ kastrullen i vattenbadet och vispa tills blandningen tjocknar, cirka 5 minuter. Låt svalna. Passera sedan curden genom en sil.

Garnering: Vispa grädden och skär de exotiska frukterna i bitar. Lägg en stor klick curd i mitten, toppa med grädde och garnera med frukt. Servera en god och vacker dessert!

4 kommentarer:

  1. Ohh så gott och jag kikade också på det prog, tyckte rätt åkte =D

    SvaraRadera
  2. Såg jätte gott ut, synd att man är allergisk mot alla slags citrusfrukter :(

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.