onsdag 12 december 2012

ajs.

Efter att jag och vovvan sov långt in på förmiddagen, så tog vi en väldigt härlig cykeltur till bussen. Det har varit en kall, men mycket fin vinterdag. Efter lite gymträning hämtade jag lilla skruttan för att bege oss till ett möte på sjukhuset tillsammans med pappa, lillebror och en läkare. Sedan fick jag riktig julkänsla när vi fick risgrynsgröt och skinkstut hos farmor och farfar. Nu ska jag fundera över vart alla saker till Viljas luciafirande är, det ska bli väldigt mysigt, men även med en klump i hjärtat då jag hela tiden tänker på att lillebror kommer att saknas.
Ajs, som Vilja säger. Majs. Här kommer ett recept på en god och mycket enkel majssoppa.

2 burkar majs á 340 gram
5 dl vatten
1 1/2 msk koncentrerad grönsaksfond
3 dl grädde
1 1/2 msk finriven färsk ingefära
1 tsk stark curry
salt och peppar

Häll av majsen. Koka vatten, fond och majs i en kastrull. Cirka 15 minuter. Ta av från värmen och mixa med en mixer. Tillsätt grädde, ingefära och curry. Smaksätt med salt och peppar. Servera med ett gott bröd.

3 kommentarer:

  1. Ohh så gott det där låter, samt så gott med risgrynsgröt och skinka
    kram

    SvaraRadera
  2. Soppa är perfekt som lunch, så ja tackar och tar emot receptet! Så juligt med tomtegröt, det är ju så gott. Ni får tänka att han sitter där bredvid er fast i en annan värld och tittar på Vilja där hon sjunger, att hans finns där hos er fast ni inte kan se eller krama om honom. kanske en tanke som kan trösta lite i er sorg.

    SvaraRadera
  3. jo förresten vi klädde granen i veckan, jag tycker allt med julen är finast innan så vill hinna njuta av granen en stund! Dock saknar den fortfarande stjärna..så ska ge mig ut och leta efter en sådan någon dag! När brukar ni klä er gran? Hoppas ni har en bra fredag! Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.