måndag 21 maj 2012

Fint i zinkhink och gammelmormorsbror.

Vi har precis kvällsfikat och gjort kväll efter att ha tillbringat kvällen utomhus och det är svårt att inte njuta när man kan vara ute långt in på kvällen. Vilja och jag passade på att promenera till gammelmormors bror Torsten en stund i dag. Vi satt och pratade om allt mellan himmel och jord och det är något speciellt med honom. Så snäll och varm. Vilja är otroligt förtjust i honom och det är som att jag ser mig själv som liten när hon ser på Torsten. Hon blir busigt glad och även om hon inte riktigt vågar krypa upp i famn, så ser det ut som att hon mest av allt skulle vilja springa fram och hoppa upp i hans knä när han sitter i fåtöljen. Och jag ser hur hon älskar hans skratt, precis som jag gör och alltid har gjort.
Första penséerna är i kruka och det blev så otroligt fint. En gammal zinkhink och vackra penséer.
Min sambo undrade varför jag klippte gräset efter huskanten med en sax. Kökssax. Fint blev det i alla fall.
Stora stenar att använda som prydnad i trädgården. Hur och vart vet jag inte ännu.
Till höger om sockerlådan har jag i dag sått gräslök. Två stora tuvor ska det växa upp där. Så gott till sill och potatis och i härliga potatissallader till grillat i sommar.
Här har jag planterat ner några av mina asterplantor. De tyckte att det var lite tufft att anpassa sig till klimatet vi har haft i helgen, men nu kommer värmen säger de, så då lär de se lite piggare ut.
Den del av gräsmattan som var vår största utmaning är nu klippt och det blev så mycket finare och det finns hopp för den delen också. Lägg märke till den snygga trädgårsmästaren med fjällen i bakgrunden.
En mycket vacker solnedgång får avsluta en helt fantastisk långhelg.

11 kommentarer:

  1. Satte också mina penseer i helgen, så skönt med lite färg i faggorna! Älskar den där sockerlådan du har. Mamma har en likadan, men den håller hon hårt i tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är något speciellt med de där första färgerna man får plantera ut. Sockerlådan är underbar och den har jag faktiskt "tiggt" åt mig. Såg den i ett gammalt hus som höll på att ramla ihop och ringde och frågade om jag fick den :)

      Radera
  2. Ja de är ju så fint med gamla zinkbaljor och hinkar! Och sockerlådan var ju så charmig, skulle vilja ha ett gäng gamla lådor att ha blommor i, så får nog ge mig ut på loppisrunda! Ha en bra start på veckan nu! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också vilja ha fler gamla lådor, det är ju så populärt nu också, så ofta kan de bli ganska dyra :( Ha en fin måndag. Kram

      Radera
  3. Finfina bilder ! Tänk att man aldrig tröttnar på penséer i gamla zinkbaljor & hinkar ! :)

    SvaraRadera
  4. Visst är det underbart nu när våren/sommaren är på ingång och det verkar faktiskt som om den är här för att stanna!
    Hoppas du får en fin vecka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade fyra grader i morse, men sedan lovar de att värmen kommer hit :) Ha en fin måndag. Kram

      Radera
  5. Visst är det underbart :) Man kan gott skratta åt sig själv lite =)

    SvaraRadera
  6. Härligt när blommorna kommer ut. Den här tiden är nog den bästa på hela året, då man har värmen och ledighet framför sig. Härlig tid.
    /Linda

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig tomt, mysigt med fjällen i bakgrunden.
    Känner igen mig med kökssaxen, jag kryper runt varje helg nu och klipper med saxen runt altanen och stenmuren (sonen funderar varför jag inte använder trimmern, men det är liksom inte min grej).
    Vad mysigt med Vilda och Torsten :)
    Hoppas du får en finfin vecka full med sol och värme!
    Kram Annica

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.