fredag 24 februari 2012

Rågsur med äpple och valnötter

Det här är ett bröd som ni bara måste testa att baka någon gång. Det var saftigt, kraftigt och väldigt gott. Nästa gång jag bakar det kommer jag att minska på saltet. Då jag inte är så förtjust i salt, tyckte jag att det var lite för mycket smak av det. Receptet kommer från Leilas, One more slice. Om ni inte har boken, rekommenderar jag att springa i väg till bokrean och köpa den.
2 bröd

30 gram färsk jäst
6 dl ljummet vatten
2 ½ msk salt
3 msk honung
¾ dl surdeg av råg
6 dl rågsikt
2 dl grovt rågmjöl (jag använde ekologiskt rågmjöl i stället)
4 ½-6 dl vetemjöl
200 gram valnötter (jag använde 100 gram)
2 stora äpplen (här rekommenderar jag svenska äpplen, som är så goda)

Smula jästen i en bunke och lös den i vattnet. Tillsätt salt, honung och surdeg. Arbeta in rågsikt, rågmjöl och vetemjöl. Knåda degen i maskin i ca 10 minuter, till att den är elastisk och fin. Hacka valnötterna grovt och tärna äpplena i små bitar. Arbeta in valnötterna och äpplena för hand i degen. Strö över lite vetemjöl och täck över bunken med en bakduk och låt jäsa i ca 1 ½ timme. (Till dubbel storlek). Knåda degen lätt och baka ut till två runda bröd. Låt dem vila i 10 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Platta ut degen och vik ihop den till en limpa. Rulla ändarna så att de blir spetsiga. Lägg brödet med skarven nedåt på en väl mjölad skärbräda. Jäs bröden under bakduk till dubbel storlek i 1-1 ½ timme. Vänd bröden och lyft över dem på en plåt, snitta dem med en vass kniv. Sätt in bröden i mitten av ugnen och släng in 1 dl vatten på botten. Sänk värmen till 220 grader och låt dem gräddas i ca 35 minuter.

1 kommentar:

  1. Tack för tipset, detta ska jag prova! Min kompis köpte boken men gillade den inte alls så hon lovade att överlåta den till mig!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.