torsdag 21 juli 2011

Smakportioner.

När Vilja började få lite magknip så bytte vi från BabySemp1 till NAN1, men nu testar vi Sempers BabySemp2 och ser hur det fungerar. Vilja verkar inte känna någon skillnad på de två sorterna, så egentligen skulle det kunna vara en kostnadsfråga så länge att Vilja mår bra på ersättningen.


Nu ska jag ta upp ett ämne som verkar skapa många olika diskussioner bland mammor, bland kvinnor kanske är mer rätt. Om hur man ska göra och inte göra. Därför vill jag trycka lite extra på att det är såhär jag tänker och inte vad jag tycker att andra ska göra. Det viktigaste tycker jag är att man gör det som känns bäst för sig själv och barnet.

Vilja blev 4 månader i tisdags vilket innebär något stort för många - smakportioner. För en månad sedan när jag kände mig alldeles tom på energi av amning, så längtade jag också efter dem och efter att få se Vilja äta något annat än bröstmjölk eller ersättning. Nu är det inte riktigt så. Jag funderade lite och läste lite och rekommendationerna är delade, en del menar att det går bra från 4 månader, medan andra säger 6 månader. Min magkänsla blev att vänta till 6 månader. Min tanke är alltså att amma Vilja till att hon är 6 månader, samt att fortsätta ge henne den ersättning som hon får. Sedan vid 6 månader introducera smakportioner. Dels är det väldigt smidigt, alltid varm mat med och de klarar sig helt på bröstmjölk (plus D-vitamindroppar) till att de är 6 mån. Just nu känner jag mig väldigt ensam om att inte köra helt på smakportioner vid 4 mån, är det så? Vilja har fått potatis och morot ett par gånger, inte en större succé kanske. Tänker inte tvinga henne att äta det mer just nu heller. Däremot fick hon i dag några skedar gröt, det var väldigt uppskattat. Hon gapade stort och hade gröt överallt. Så himla söt var hon.

Nu funderar ni, varför ger hon henne lite olika saker när hon inte vill börja med smakportioner. Jo. Ni som följer min blogg vet att Vilja inte alls har sovit bra på nätterna nu, hon är inte alls gnällig efter att hon har fått mat på natten. Men jag funderar på att hon inte får i sig tillräckligt under dagen och därför vaknar på natten. I dag ökade jag hennes ersättning, jag la till 120 ml vid lunch och sedan det hon brukar få, 120 ml på kvällen. Vi prövar några dagar och ser hur det fungerar. Om det nu fungerar så kommer hennes behov av mat att öka desto mer hon växer och då måste vi ta ställning, en liten grötportion eller öka ersättningen ännu mer. Det får jag/vi fundera över då.

En annan anledning att hon kommer att få "smaka" lite då och då är för att jag vill hålla hennes intresse för mat uppe. Hon ser att vi stoppar något i munnen och hon vill göra likadant, det vill jag uppmuntra på något sätt. Men vi kommer alltså inte köra på rekommendationerna över hur man introducerar smakportioner, potatis fem dagar, morot fem dagar osv. Det tar vi på hennes 6-månaders dag. Det är ändå snart, eftersom tiden går så fort.



Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter, tankar och åsikter. Jag är nyfiken på hur ni tänker och gjorde med era små.

16 kommentarer:

  1. Jag tänker som så.. det som känns rätt för mamman är även rätt för barnet eftersom mamman mår bra då!! Skit i vad andra tycker och gör! Gör din grej!!!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Åh jag tänkte precis samma sak gumman!! Jag skrev ett inlägg om det t.o.m som jag aldrig publicerade! Känner också för att vänta, men vi har testat smakportionerna och kör dem men inte varje dag, om vi missar det så är det ingen fara! Roligt att det finns någon mer som tycker det! :)
    Jag tror att det är ganska vanligt att bebisar vaknar under natten för mat/närhet osv.. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte vänta tills han är sex månader med att börja på riktigt men låta han börja lite smått vid fyra månaders ålder. Altlså precis som diu :)

    SvaraRadera
  4. haha ja :) det ser så gulligt ut! Och enligt ditt inlägg, jag tycker du gör rätt i de :) Du känner ju din dotter bäst och du vet vad hon är redo och inte redo för :) lita på din magkänsla. Själv slutade jag amma när Liam va 4 månader, bara för han krävde så mycket mat och min energi hamna på noll varje gång.. och de va ofta han ville amma också.. och helt plötsligt gick han inte upp så mycket i vikt, så blev orolig..så de va anledningen till att jag gick över till flaskan, och nu äter han ca var 4 timme och blir helt mätt.. Känns skönt för mig :) + att jag får mer koll på vad han får i sig.. och han går upp jättebra i vikt. Men annars hade jag nog också fortsatt amma till 6 månader :) Vi introducerade smakportioner när han va 3,5 månad tillochmed :P Han visade stort intresse, och han älskar mat! så vi fortsatte ge :) det är så himla olika, från individ till individ. Och jag tycker inget är rätt eller fel. Idag äter han 2 utbytta mål om dagen (dvs utan ersättning), han är fem och en halv månad.. funderar på att utöka ännu ett mål, men ska rådfråga på bvc först och höra ifall hon tror det är lugnt :P men han är redo för det mesta inom mat nu tycker jag. Hans mage tåler de, och han sover bra på nätterna för det mesta nu:) Men man ska ju inte stressa fram något. Ta en sak i taget och se hur det går :) Vad söt Vilja är förresten! :)

    SvaraRadera
  5. jag tycker verkligen att du gör helt rätt! det var precis så jag tänkte göra. ge tiger lite att smaka på då och då för att sakta men säkert bygga upp ett intresse tills han blev sex månader då jag tänkte köra på med smakisar "på riktigt". nu blev det ju inte riktigt så men jag är nöjd ändå. (jag får ju sova myyycket bättre på natten haha). men som sagt tycker jag att det låter som en bra plan för lilla vilja!
    kramar!

    SvaraRadera
  6. spännande med smakisar! Elwira började jag med det vid 6 månader ungefär, hon behövde det inte tidigare och var heller inte intresserad av maten (provade altså några gånger innan 6 månader) hon gick också upp så fint av enbart bröstmjölk.
    Ludwig vägrade allt vad välling och smakisar hette upp till ca 10 månader då fick han bara bröstmjöln i princip men mini-smakisar för att FÖRSÖKA vänja han :) men så en dag vände det och han började älska gröt och jag slutade amma :)

    SvaraRadera
  7. Det kan ju vara att hon är hungrig, hoppas det fungerar!
    kram

    SvaraRadera
  8. Det låter klokt tycker jag, har tänkt samma själv :) Har hört att helamma till 6 månader är "rekommendationen" så kände mig tvärtom lite vågad som funderade på att tjuvstarta med något smakprov innan :p Har nu insett att många börjar med smakisar vid 4 mån så det är säkert helt okej då med. Men vi ska nog försöka få i henne så mycket bröstmjölk som möjligt :) Nu är hon ju bara 2 mån så vi har ju lite tid att fundera, även om tiden går sjuuukt fort...

    SvaraRadera
  9. Fy vad jobbigt att vakna två! Elliot vaknar ju som sagt vid fyra-snåret (dom tre senaste dagarna) och tycker det är morgon, varför så morgonpigga?! :)

    Och det är med smakisar, vi började nån vecka efter att Elliot fyllt 4 månader. Det sägs att man inte ska börja förrän dom visar intresse, typ kollar när man själv äter osv. Elliot var jätteintresserad och verkligen GLODDE när vi åt så smakportioner blev succé här. Han åt hyffsat mkt rätt tidigt och nu vid snart sju månader äter han hela portioner mat/gröt.
    En liten tanke som jag har, är att eftersom dom vid 6 månader behöver annat än bröstmjölk/ersättning så kan det vara bra att börja lite innan, att vänja dom. Eftersom Vilja inte var så förtjust så kan det ju ta ett tag att få henne att äta mer. Så slipper man traggla på det när det är viktigt att få i dom.
    Oj vad rörigt det hör blev, hoppas du fattade nåt alls av det jag skrev! haha.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag började som så många andra med smakportioner av potatis och palsternacka när Tuva fyllde 4 månader. Men det ledde tyvärr bara till magknip och hon verkade inte gilla det heller. Så vi avvaktade några veckor och nu när hon är 5 månader har vi börjat med lite gröt istället vilket verkar funka bättre, tyvärr inte helt utan problem. Hoppas ni kommer fram till det bästa för er =) Trevlig blogg förövrigt!

    SvaraRadera
  11. Jag ska börja med smakisar litegrann nu vid fyra måndaders ålder, speciellt då jag inte vet hur länge jag kommer att amma och senast på BVC så sa hon att smakisar + amning skapar ett bra skydd mot gluten osv. Så det låter ju hur bra som helst :) men på riktigt tänker vi ju inte börja förrän Alva är 6 månader gammal. Får väl se hur det ska gå :)

    SvaraRadera
  12. Jag minns inte riktigt det där !!
    ( mina är ju 17 och 20 )
    Jag tycker att man ska göra det som känns rätt för en själv.
    Barnet måste ju bli mätt...
    Ha en bra dag.
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  13. hoppas ni hittar något som fungera för är, men annars många tips på babydjungeln.se

    SvaraRadera
  14. Och vi tjuvstartade tillochmed! Hon fick smaka nån tesked då & då från det att hon var 3,5 månad ungefär, bara för att hon var så fascinerad av oss när vi åt. Men ökade mängden väntade vi nog med tills hon var närmare halvåret iaf.

    Men så har hon älskat ALL mat från start, och sitter fortfarande bara och gapar när man närmar sig med mat, frukt och whatever :) Och inte haft problem med magen heller tack och lov.

    SvaraRadera
  15. Vi kommer att vänta. Som det är nu får Elly i sig det hon behöver genom bröstmjölken, så hon behöver inget annat. Dessutom är det så smidigt med amningen, att alltid ha maten till hands och så. Det hade varit en annan sak om Elly inte gick upp ordentligt, då hade vi kanske börjat med smakisar tidigare för att hon skulle få ner näring. Så vi väntar nog tills ett par veckor innan Elly blir 6 månader!

    SvaraRadera
  16. Man ska absolut göra som man själv känner för! Och som du säger så behöver dom faktiskt ingenting annat än att ammas/ersättning fram till de är 6 månader. Så känns ingen stress över det!

    Bara för något år sedan så rekommenderade dom att börja med smakportioner redan vid 3 månaders ålder och nu i somras stod det i tidningen att man kunde börja ge bebisar vid 4 års ålder hela måltider och byta ut amning/ersättning. Det är så olika. Så länge dom små mår bra så får man gå lite på magkänsla! :) Alla jag känner "tjuvstartade" med smakportionerna, ingen kunde vänta för det var så spännande. Själv så fick vår lilla Maya första gången smaka lite puréer när hon var över 5 månader. Har gått hur bra som helst! :)

    Och självklart ska vi behålla hennes första pass, hihi! Det vart så himlans gulligt så jag kommer alltid att spara det! :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.