tisdag 19 juli 2011

4 månader.

Vilja 4 månader Sötnosan.
Mätt och belåten Vilja på stan i dag. Hon har fullt upp med att spana på människorna på gatan.


Vår älskade lilla tjej blir i dag 4 månader. Innan man får barn får man alltid höra att tiden går så fort och det är verkligen sant. Det känns som att det händer något med Vilja varje dag och jag har älskat henne över allt från första stund och det blir bara starkare och starkare för varje dag. Från 3 till 4 månader har det hänt väldigt mycket. Hon har blivit så stabil i nacken och kroppen. Hon håller huvudet högt när man lägger henne på mage. Hon vill undersöka allt i sin omgivning med stora ögon och gärna känna och provsmaka på det. Hon greppar saker enkelt och använder båda händerna. Hon har skrattat för första gången och några dagar senare vände hon sig från rygg till mage. Hon visar på mer och känslor och kan nu även visa på ett helt annat sätt att hon blir rädd eller otrygg. Vi får vara extra noga med att få henne att slappna av när det har varit mycket aktivitet eller intryck för henne, många gånger har jag tagit till bröstet för att hon inte kan slappna av.




Det är inte så ofta hon sover hela nätterna, men vi får henne lättare att sova på dagen nu, det hade vi problem med tidigare. Men vår lilla tjej är nästan alltid glad och "pratar" mycket. Hon ler mot oss hela dagarna med det där underbara leendet. Stryker en i ansiktet när man lutar sig mot henne. Gosar i håret. Håller våra händer. Hon älskar vår närhet och vi ger så mycket närhet vi bara kan. Även om närhet alltid har varit viktigt, så visar hon nu tydligare att hon behöver det och efter en stund med lek och bus tycker hon om att bara ligga mot bröstet och bli myst med. Jag brukar gosa in näsan och munnen i nacken på henne och förklara hur mycket jag älskar henne. En del stunder går vi bara tyst och håller om varandra, bygger trygghet med kärlek och närhet.




Vi älskar Dig underbara Vilja.

15 kommentarer:

  1. Grattis till söta Vilja! :) Vad mysigt att hon vill gosa så. Elliot bara pustar och stånkar och klättrar iväg när man vill mysa, haha. Eller just nu är han faktiskt inne i en period där han vill kramas och det tar jag vara på vill jag lova! :) Snart blir han väl "som vanligt" igen.

    Jag fick också hem H&M-katalogen idag, hade jag helt glömt. Måste göra en ny kopp te och kika lite i den nu:)

    SvaraRadera
  2. Stort grattis på 4 månaders dagen sötaste Vilja :D Kram

    SvaraRadera
  3. Tiden går så galet fort när man blivit mamma. Och man liksom älskar sin lilla goding så oerhört!
    Fin är hon, din Vilja.

    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  4. Åh, Grattis Lilla Vilja!
    Har själv BF om en vecka och har också fått höra att tiden bara springer förbi. Och jag kan verkligen tänka mig det, för jag tycker graviditeten har gått väldigt fort! :) Men nu tycker jag allt att lillkillen ska titta ut! :) Kram!

    SvaraRadera
  5. (hmm, något hände med den förra kommentaren jag skickade.. så kan hända att du får en dubbel-kommentar nu:P) Grattis till Vilja :) Ja, vi får hoppas att vi lyckas med våra lapptäcken ;) Någon gång får väl bli den första. Man får den ju precis som man vill ha den iallafall :) förutom dom snea kanterna som tillkommer för min del.. men de får man ta! :D haha! Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Grattis till söta Vilja på 4-månadersdagen!! Vad fint! Och vad mycket hon kan! Känner igen det du skriver och hur de utvecklas så himla mycket på kort tid och hur de visar sina känslor.. de är så underbara de små liven!
    Hoppas ni haft en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  7. Grattis till söta Vilja på 4-månadersdagen!! Vad fint! Och vad mycket hon kan! Känner igen det du skriver och hur de utvecklas så himla mycket på kort tid och hur de visar sina känslor.. de är så underbara de små liven!
    Hoppas ni haft en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  8. Du har rätt, tiden går sinnessjukt fort! :)

    SvaraRadera
  9. Mysigt skrivet!
    Vilja var ett väldigt fint namn, var lite sugen på det vår lilltjej :)

    SvaraRadera
  10. GRATTIS!!! Vilken fantastiskt söt liten Vilja, mammas hjärta måste klappa hårt =)

    SvaraRadera
  11. Grattis till lilla tjejen.. så himla söt :)

    SvaraRadera
  12. Hon är verkligen otroligt söt lilla Vilja, Grattis till de fyra första månaderna med henne!

    SvaraRadera
  13. Grattis fina Vilja!
    Det är inte klokt hur fårt tiden går, och att det kan hända så oerhört mycket på kort tid!

    SvaraRadera
  14. Ryser och ler igenkännande när jag läser dina ord! KÄRLEK är det, rakt igenom! Våra underbara tjejer! Tänk vad livet egentligen var tomt innan <3 Kram till er båda!

    p.s Hon är LJUVLIG <3

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.