onsdag 2 februari 2011

Mysmiddag.

Att få laga mat är något som jag njuter av att få göra. Speciellt att få testa nya recept och försöka göra det lite extra gott, men även att lyckas få till goda och lättlagade vardagsmiddagar.
Tyvärr har jag som gravid inte haft samma ork för detta, men i söndags lagade jag en god middag till mig och Henrik.
Jag är förtjust i italiensk mat och valde att göra en förrätt med smak av Italien.
Bruschetta med tomat och basilika Egentligen hade jag velat baka lantbrödet själv, men det hann jag inte med, så det blev en lantbrödslimpa från ICA Maxi.
Sedan fanns det inte färsk basilika varken på ICA-butiken bredvid oss eller Maxi, så i stället för att strunta i förrätten valde jag att använda torkad basilika, det är inte alls samma sak när smaken av basilika har så stor betydelse.
Här är receptet på förrätten, detta räcker till fyra personer:
1-2 vitlöksklyftor
1/2 dl olivolja (eventuellt mer om man tycker att det behövs, försök även använda en god olivolja, om man använder olivolja för smakens skull, så tipsar jag verkligen om att lägga på några kronor på flaskan)
4 tomater, gula och röda
ca 1/2 kruka färsk basilika
Salt
Nymalen svartpeppar
4 skivor lantbröd

Skölj och skär tomaterna i små bitar. Strimla basilikan och lägg allt i en skål. Pressa över vitlöksklyftorna. Ringla över olivoljan och smaka av med salt och peppar. Sätt ugnen på 250 grader och grilla sedan brödskivorna till de är gyllenbruna. Ringla lite olivolja över brödet och lägg sedan på röran med tomater och basilika.
Klart för servering och underbart gott!

Till varmrätt valde jag att göra en fisksoppa.
För första gången gjorde jag egen fond på räkskal.
I en fisksoppa kan man variera vad man vill ha i.
Jag valde lax och vit fisk, sej...
...samt räkor och kräftstjärtar.
Här kommer receptet för 4 portioner:
Ca 2 dl räkskal
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 msk osötad tomatpuré
en skvätt torrt vitt vin
Ca 23 dl vispgrädde
Ca 5 dl fiskbuljong
2 tsk hummerfond
Olja
Lax
Vit fisk
Räkor
Kräftstjärtar
Broccoli
Sockerärtor
Cayennepeppar
Salt och peppar
Dill till garnering
Aioli
Fräs räkskal och lök i olja. Tillsätt sedan tomatpuré, vatten, fiskbuljong, hummerfond och en skvätt torrt vin. Låt det koka i 20 minuter. Sila sedan bort räkskalen och löken. Häll på grädde och smaka av om du vill ha mer fiskbuljong. Koka i 10 minuter.
Koka fisken försiktigt på sidan om och tillsätt den sedan i grytan tillsammans med ångkokt broccoli och sockerärtor. Tillsätt även räkorna och kräftstjärtarna, men låt det inte koka för länge efteråt. Smaka av med salt, peppar, cayennepeppar och eventuellt mer hummerfond.
Se till att soppan är riktigt varm och servera den sedan i skålar med en dillkvist som garnering och en skål aioli på sidan om.
Mättande och mycket god soppa om man tycker om fisk och skaldjur.
Lilla tussen var också med och lagade mat...
Efterrätten blev en
Pannacotta med hallon
Här är receptet för 4 personer:
2 dl hallonyoghurt
2 st gelatinblad
2 stk vaniljstänger
2,5 dl grädde
2 msk råsocker
1 krm salt
1 päron anjou
2 st syltad ingefära
250 g hallon
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp grädde, vaniljfrön, socker och salt. Ställ kastrullen åt sidan. Lyft upp gelatinet och rör ner i grädden så att det smälter och låt det svalna lite. Blanda ner yoghurten. Riv päron och ingefära grovt och blanda med hallonen. Fördela fruktblandningen i glas. Häll över gräddblandningen och låt stå i kylskåpet minst tre timmar. Garnera med färska hallon och citronmeliss.
Otroligt gott och fräscht!
Receptet till efterrätten hittade jag hos Allt om mat.

5 kommentarer:

  1. Vilken lyxig middag du gjorde. Ser jättegott ut.

    SvaraRadera
  2. Längtar, längtar för att få mysa med dig och magen!! Puss

    SvaraRadera
  3. Henrik: Och vi längtar massor efter dig. Det är något som saknas oss. Puss.

    SvaraRadera
  4. Oj vad gott det såg ut. Kul att du la ut receptet, måste prova nån dag!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.