söndag 5 december 2010

Leker bagare.

I torsdags kväll fick jag ett ryck att baka. Jag tycker att det är fantastiskt roligt att testa nya recept och i torsdags blev det Saffransbullar med vanilj, Brownies med center och Vörtbrödsbullar. Trots att barnmorskan tyckte att jag skulle varva ner lite och bara göra en sak åt gången, så lyckas jag inte. När jag väl håller på, känns det som att jag skulle kunna stå i evigheter. Tänkte att ni ska få recepten, några bilder har jag inte tagit, de kanske kommer senare när de ska serveras.

Saffransbullar med vanilj.

Efter första provsmakningen av de här bullarna, så tyckte jag att de var goda och ett roligt alternativ till jul om man vill leka lite med saffran.

150 gram smör
8 dl mjölk
3 pkt saffran
2 pkt jäst för söta degar
2 dl strösocker
2 tsk salt
ca 2 liter vetemjöl

Fyllning:
Rumsvarmt smör
Strösocker
Vaniljsocker

Garnering:
Florsocker

Smält smöret och tillsätt mjölken samt saffran. Låt bli fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll över degspadet. Tillsätt socker, salt och vetemjöl. Arbeta samman till en deg. Degen får gärna vara lite kladdig, då bullarna blir lite saftigare.

Låt degen jäsa övertäckt med bakduk i 40 minuter.

Häll upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i tre eller fyra delar (beroende på hur stora bullar du vill ha). Kavla ut varje del till en rektangel. Bred på smöret, strö över vaniljsocker och strösocker. Vik sedan rektangeln dubbel och skär breda remsor, som du snurrar till en knut.

Lägg bullarna på bakplåtspapper och låt dem jäsa 30 minuter.

Grädda bullarna i mitten av ugnen på 225 grader i 10-12 minuter.

Pudra över lite florsocker innan servering.


Brownies med center.

Det här receptet hittade jag här. När jag såg receptet kände jag på en gång att det var något som jag måste pröva och de var mycket goda. Snabbt, enkelt och så gott!

Vörtbrödsbullar.

Det här receptet hittade jag i ett recepthäfte från ICA, såg att receptet även finns på ICA:s hemsida. Det kändes som ett spännande recept när det var julmust och mörkt öl i. Mig föll de i smaken och jag kommer absolut att göra om dem.

32 bullar
50 g jäst
33 cl julmust eller svagdricka
33 cl mörkt öl eller porter
250 g kvarg
1 dl brödsirap
4 tsk salt
1 msk mald ingefära
2 msk malda pomeransskal
1/2 tsk malda kryddnejlikor
2 dl russin
20-22 dl rågsikt

Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt kall julmust och öl, rör till att jästen har löst sig. Blanda ner kvarg, sirap, salt, kryddor och russin. Tillsätt det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt. Låt jäsa under bakduk i timmar.

Arbeta ut degen och rulla ihop till små bullar och lägg dem på bakplåtspapper på en plåt. Låt jäsa ca 40 minuter.

Grädda brödet mitt i ugnen, 12-15 minuter, 225 grader.
Låt bröden svalna och njut av nybakat bröd!

1 kommentar:

  1. De låter goda alla tre! Jag önskar jag avsatte mer tid till att baka, fast då måste jag avsätta mer tid till träning...hmmm :D
    kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.