fredag 10 september 2010

Folsyra.

Om man googlar på ordet "gravid", så kommer det upp ett hav av träffar. Vilket jag tycker är oerhört bra, för så många frågor man har som blivande mamma och pappa är nästan oändliga. Det kan vara skönt att inse att andra funderar eller känner på samma sätt. Men som med allt annat på internet, så bör man vara källkritisk. Jag är otroligt förtjust i vår barnmorska, så jag låter hennes råd och svar, vara de klokaste.
Ett kosttillskott som jag äter är Folsyra. Både Livsmedelsverket och Socialstyrelsen rekommenderar detta. Under graviditeten dubblar man behovet av folsyra. Ett tillskott av folsyra minskar risken för missbildning i centrala nervsystemet som ryggmärgsbråck och svår hjärnmissbildning. Bara för att jag äter det här tillskottet ska jag inte fuska med frukt och grönsaker.

5 kommentarer:

  1. Låter väldigt klokt!
    Stort grattis till lilla livet i magen, försökte skriva igår men då kunde jag inte kommentera.

    SvaraRadera
  2. Tänk vilken spännande resa ni har framför er nu!! :D

    Vill skriva ett stort TACK till dig Sandra! Tänkte på dig nu på morgonen när jag gav mig ut på min joggingrunda, för än så länge joggar jag mer än jag springer. Men det tar sig, det går bättre och bättre för varje dag!

    Jag har börjat få det där suget nu, att jag verkligen VILL ge mig ut och springa! Mår så fantastiskt bra när jag kommit igång och efteråt så känslan går knappt att beskriva!

    Trodde ALDRIG att jag skulle komma ens i närheten av den känslan!

    Och DU har varit min största inspiration i min träning! Sättet du beskriver träningen på, känslan, lusten, gör att man vill snöra på sig skorna bara man läser det du skrivit!

    Så himla roligt! Har äntligen funnit balans i mitt tränande också! Det går av sig självt för att det är så himla roligt!

    Fantastiska underbara härliga liv!

    Fantastiska underbara härliga du!

    Dagens största kram går till dig! :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är en hel vetenskap det där. Tycker det låter klokt att lyssna på er barnmorska.

    Och google, vad skulle vi göra utan?

    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  4. Först till dig Susanne. Tack. Tårarna rann när jag fick din kommentar. Du är en underbart fin människa och jag är glad över att ha fått lära känna dig. Om du hade varit här framför mig nu, så hade jag kramat om dig länge, länge. Snart ses vi, då ska du få en varm kram.

    Elin: Tack :)

    Alexandra: I dag skulle vi nog känna oss helt strandsatta utan :) Ha en härlig helg.

    SvaraRadera
  5. Elin, jag kommer inte in på din blogg?? :(

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.