lördag 17 april 2010

Ett frö gror.

I dag har vi även hunnit ta hand om fröpåsarna som ska odlas i fönster och på balkong.
Egentligen vet jag inte om någon av oss tänker på vad som kommer upp, bara det börjar gro i jorden och att det växer. För är man nybörjare så bör man kanske inte börja med vattenmelon eller chilipeppar...
Vi har gjort söta små lappar, så att vi vet vad som finns under jorden och vi vankar av och an (redan) i förhoppningar om att få se en liten komma upp ur jorden.
Det här är början på historien om Sandras meloner...
Det är de små krukorna som kommer att få mest kärlek och behöver engageras mest i.
Lite såjord...
...och mina små krukor, där det snart, förhoppningsvis, ska växa stora saftiga vattenmeloner. De kräver omtanke. Om ca 5 dagar ska de sättas om, när jag ser att de gror, sedan ska man plocka lite här och lite där. När de väl blommar så ska man pollinera dem. Det är sant! Hanblomman ska man pollinera med honblomman.
Därför vill jag även passa på att spela den här låten från Grease, en låt för oss, som har sett de filmerna alldeles för många gånger...

Gro, gro, gro...
Visst finns det en hel del myter om hur man bäst ska få grödan att växa?

6 kommentarer:

  1. Det där kommer gå så himla bra
    ta hand om dig och väntar på resultatet ;)
    kram

    SvaraRadera
  2. Hahaha, men lappen med Sandras meloner får mig att le!

    Lycka till. Kram

    SvaraRadera
  3. *S* vet du, VI började med vattenmeloner, tomater, chillipeppar och vibndruvor här hemma när vi flyttade in och redan första året skördade vi iaf tomaterna ;) men du året efter kom allt annat med besked =)

    Älskar att så =)

    STOR KRAM!

    SvaraRadera
  4. Sandras meloner =) Underbart!

    Jag önskar lycka till. Själv har jag sedan länge givit upp detta med frö, så enkelt köpa dem direkt för jag är så kass, glömmer vattna, de möglar av för mycket vatten, åker bort en vecka osv...

    Men ni fixar det nog, ni är ju två =)

    SvaraRadera
  5. Oh, det är så roligt att plantera.
    Jag har redan sått både tomat, paprika, basilika och persilja inomhus. Väntar på lite bättre väder så att jag kan börja sätta frön även utomhus.

    Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.