tisdag 26 februari 2013

det luktar ljuvligt.

Har en fin känsla i kroppen efter ett mycket bra träningspass i dag. Det har varit lite tungt sista veckorna, men i dag gick det som en dans. Ska inte dra upp vad eller hur. Det doftar ljuvligt i hela hemmet efter brödbak och nu en granola i ugnen som snart är klar. Granolan ska jag prata med er om senare. Först de här ljuvliga rågrussinbullarna från Leila som jag har bakat flera gånger och alltid fungerar. Kan nästan bli arg på min sambo när han köper bröd, när det finns så mycket gott bröd att baka och så vet man vad som är i. Som det här med hästköttskandalen, jag höll på kräkas när det kom upp om IKEAs köttbullar. De brukade alltid hamna på min tallrik.

Lilla fröken har en period då förskolan inte alls är superrolig och separationsångesten är stor, så medan den här perioden håller på ska hon få gå mindre timmar på förskolan och arbeta hemma med mig. Så i morgon får jag hämta henne redan vid lunch, känns bra för mitt mamma-hjärta.
Till 12 små bröd

35 gram smör
3 dl mjölk
½ dl mörk sirap
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
50 gram färsk jäst
1 dl russin
8 dl rågsikt
Smält smöret och tillsätt mjölk, sirap, salt och brödkryddor. Smula jästen i en bunke och häll över vätskan som ska vara fingervarm. Rör ner russin och sedan lite rågsikt i taget, så att det blir en smidig deg. Jäs degen i bunke under bakduk ca 30 minuter. Dela degen i 12 bitar och rulla till runda bröd, doppa i rågsikt och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 minuter. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 10 minuter på 225 grader.

1 kommentar:

  1. Kan man annat än älska doften av nybakat bröd.
    9 gånger av 10 bakar jag alltid mitt egna bröd. Dels för att jag tycker att det blir betydligt godare, men också för att jag vill ha koll på vad jag får i mig. Men framför allt handlar det om att jag älskar att baka och prova nya recept!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.