söndag 27 februari 2011

Böcker om barn.

Årets bokrea har startat och alla som älskar böcker brukar vara framme i god tid. Själv har jag inte varit på stan och kollat efter några böcker, men fyndade några böcker på Adlibris. Tycker att det är roligt att ha några "traditionella" böcker och nu när vår tuss snart är här hamnar några av dem i bokhyllan.
Böckerna jag har köpt är:
Stora boken om barn - Kristina Hofsten och Lena Lidbeck
En bok om graviditeten och barnets första sex år.
Har bara bläddrat igenom boken, men tror att det är en bok som vi främst kommer att använda efter att tussen har kommit till oss.
Bonniers Barnbok -
En praktisk handbok för blivande och nyblivna föräldrar
- Elizabeth Fenwick
Den här boken tycker jag är rolig för den är verkligen tydlig. Har man läst någon av Bonniers faktaböcker tidigare, så vet man att de har tydliga beskrivningar och här visar de saker med bilder och förklaringar.
Jag tycker att det är intressant med pedagogik och psykologi,
därför beställde jag ett par sådana böcker.
Kommunicera med tillit - Justine Mol
Den handlar om vikten att barn vår växa upp i en trygg miljö och hur man får dem att bli en självständig individ, genom vägledning och gränser, för att sedan finnas där som ett stöd. Där man inte arbetar med belöningar och bestraffningar.
Kärlekens roll - Sue Gerhardt
Hur känslomässig närhet formar spädbarnets hjärna. Där en god interaktion bidrar till att utveckla barnet social hjärna, då barnet utvecklas känslomässigt.
Där brister i interaktionen senare kan leda till att individen får problem med anorexi, personlighetsstörningar, depressioner, missbruk osv.
Återkommer om vad jag tycker om de två böckerna ovan
när jag har läst dem.
Har Du något bra tips på böcker som handlar om pedagogik eller barnpsykologi?
Beställde även en bok till mig och Henrik om massage, som vi ska använda när vi vill pyssla om varandra lite extra.
Har Du hittat några bra böcker på bokrean?

4 kommentarer:

  1. Roligt! Du ser ut att vara väl förberedd för det som komma skall :)

    SvaraRadera
  2. Vi köpte också "Stora boken om barn". Har bara skummat lite i den men jag tror absolut att man kan ha nytta av den i framtiden :)

    SvaraRadera
  3. Har Stora boken om barn, som minst sagt verkar matnyttig. Får se om det blir någon mer barnbok. Kommunicera med tillit lät intressant.

    SvaraRadera
  4. Kul med nya böcker att läsa!

    Själv har jag inte hunnit än, tur att det finns internet :)
    Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.