torsdag 16 februari 2012

Surdeg.

Det här med surdeg är något som jag nyligen har börjat med. Surdeg är mjöl och vatten som man blandar och sedan låter stå några dagar till att det jäser. Det är naturliga jästsvampar och mjölksyrabakterier som bildas. Det är inte helt lätt att få igång den här processen och jag gjorde i dag om min surdeg av vete, då jag tror att den inte har varit helt bra. Man kan påskynda jäsningen med lite honung.
En surdeg kan man ha levande nästan hur länge som helst, när man inte ska använda den så stänger man för locket och ställer den i kylskåpet. Dagen innan man har tänkt använda den tar man fram den och matar den (jag använder lika delar mjöl som vatten på vete, men lite mer vatten på råg). Det gör man för att få degen att börja arbeta igen. När degen ska arbeta så sätt inte på locket, då den behöver syre. Lägg plastfolie över. När den förvaras i kylskåp se till att ha vanlig jäst i en plastlåda, då det stör och kan påverka degen.
Tänk på att ha en tillräckligt stor behållare då degen växer ganska mycket när den är i rumstemperatur.

Har gjort ett bröd på surdeg och även om jag tror att surdegen inte var perfekt, så blev brödet rätt bra. Det var ett Levainbröd. Ska baka det igen och återkommer då med recept på det och andra.

Lycka till.

Grundrecept surdeg av vete

Dag 1
2 dl ljummet vatten
2 ½ dl vetemjöl
1 msk flytande honung

Dag 3
1 dl ljummet vatten
1 ½ dl vetemjöl

Dag 4
1 dl ljummet vatten
1 ½ dl vetemjöl

Vispa samma vatten, mjöl och honung till en slät smet i en glasburk. Låt stå i rumstemperatur.

Grundrecept surdeg av råg

Dag 1
2 dl ljummet vatten
2 ½ dl rågmjöl
1 msk flytande honung
Dag 3
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

Dag 4
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

Vispa samma vatten, mjöl och honung till en slät smet i en glasburk. Låt stå i rumstemperatur.

1 kommentar:

  1. detta ska jag spara och ta fram när jag ska ge mig på surdeg, har det på min att-göra-lista men än så länge är det en hel del saker innan! men verkar så härligt, så rejält och duktigt att baka eget surdegsbröd! ja och gott såklart!!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.